onsdag 26 oktober 2011

57 nya webbplatser hackade - 180 000 drabbade

Läser nu på morgonen att hackerattackerna inte bara riktat sig mot den Bloggtoppen där jag sedan  2007 har funnits med. Totalt, uppger Aftonbladet, har ytterligare 57 siter hackats och 180.000 personers uppgifter läckt ut och finns på nätet. På den nya listan finns även Topblogarea där jag också har funnits med. För egen del är jag lugn. Det e-postkonto jag hade på Bloggtoppen är numera "icke-existerande". Lösenordet är i och för sig använt en del men inte till några viktigare inloggningar utan mer som ett "slasklösen" där en rad webbplatser utan att det ligger något värde i tjänsten kräver inloggning för ditt och datt.

Mitt råd är:
Ta det allvarligt! Hela listan med hackade konton ligger på SvTs webbplats. Det ser kryptiskt ut (!) de där långa siffer- och bokstavskompinationerna. Men jag testade på en sida som löser MD5-kodade lösenord och det funkar!

Hela saken känns ungefär som vid ett inbrott där inget egentligen har stulits: Det kryper in på skinnet i form av kränkning och obehag. Jag hoppas förstås att mina "meddrabbade" inte påverkas mer negativt än så av det som har hänt. Men redan det faktum att journalisters och politikers konton kan vara åtkomliga för "alla" efter nätattacken gör det oerhört allvarligt. För Bloggtoppen.se innebär det slutet. Ägaren lägger ner. Jag förstår honom även om det inte gör mig särskilt ledsen.

Mer: DN, Ekot, Exp,AB-ledaren, DN2, SvD1, SvD2,
Fler som bloggar:

Aftonbladet har följande lista på de "nyhackade" webbplatserna.

De hackade sajterna – hela listan

adcomlive.se
bag.nu
bildbank.eslov.se
billesholmsgif.se
bilrecension.se
blasarsymfonikerna.se
bloggtoppen.se
bildalbumet.se
bonti.se
call-up.se
campaign.iqmedier.se
carlwisborgab.se
dagensps.se
discsport.se
djurensjurister.se
easykb.se
ecoprofile.se
emusic.se
find-websites-directory.com
fjaderborgen.se
gamman.se
genealogi.se
golfbycarl.se
gulabutikerna.se
hobby.se
iplay.norran.se
itservice.omv.lu.se
kloaken.net
kryolan.se
lensy.se
matlycka.se
mchuset.se
meetingsinternational.se
natalie.se
nivado.com
nordportalen.se
nylandsnation.com
plusikassan.se
puff.se
quakeworld.nu
reklamkraft.tv
retrospelbutiken.se
rullma.fi
saifa.se
scrabbleforbundet.se
seriehyllan.se
serieplaneten.se
shellkonto.se
skcab.se
sportbilen.se
tarotlive.se
topblogarea.se
tramsmail.se
tropicarium.se
veteran.se
vilse.studorg.liu.se
world-superstore.com
yle.fi (Sex och såntdelen)

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,