torsdag 20 oktober 2011

Kadaffis död och ETA skrotar vapenkampen



Dagens stora
världshändelse är väl att Libyens förre diktator Kadaffi är död. Eller om man nu ska skriva "Gadaffi". Eller? Jag har svårt att känna glädje över död i allmänhet. Men jag kan förstå och känna med dem som känner lättnad idag. Hur som helst tycker jag att Aftonbladets ledare kan stå för många viktiga tankar i den här stunden.
Sedan mer än 40 år har han representerat makten. I hans namn har all opposition slagits ner, alla avvikande åsikter förtryckts och alla försök till pluralism kvävts. Människor har torterats och försvunnit. Och som en ond ande har rädslan bitit sig fast i människor och fått dem att tystna. Nu är alltså symbolen för all denna rädsla själv död.
Hör föresten analysen från Utrikespolitiska institutets experter i filmen ovan.

Samma dag
kommer ett besked som får mig att känna glädje. Under hela livet har jag nåtts av uppgifter där ETA, "den baskiska separatiströrelsen" som det har rubricerats i nyhetssändningarna, har förekommit i rapporter om våldsdåd och terror. ETA och IRA tillhörde min uppväxts stora "skräck" i nyheterna. Idag har ETA bestämt sig för att lägga ner sina vapen. Spaniens premiärminister José Luis Zapatero kallar det "demokratins seger över terrorismen".

Kanske vänder världen och kanske blir det lite mer säkrare och tryggare. I det ska, får vi, inte glömma de konflikthärdar som verkligen plågar människor runt omkring på vår jord. Men det känns trots allt bra idag.


Mer att läsa: DN, Kadaffi Ekot, Kadaffi, SvD, SvD2, AB Obama, AB Kadaffi, AB ledare,.Utrikespolitiska institutets blogg.. AB om ETA,

Fler som bloggar: Annarkia, Annie Lööf, Signerat Kjellberg, Martin Moberg,



Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,