Forskare och politiker har ibland fört fram tankar på ett direkt förbud mot att publicera mätningar de närmaste veckorna före valdagen. Har själv varit mycket tveksam men frågan är om inte frågan borde upp till debatt igen efter valdagen. Affärsmässigt är det förstås en mycket attraktiv marknad för opinionsföretagen. Tidningarna kan med rätt vinklingar på rubriken sälja lösnummer. Frågan är hur det påverkar det demokratiska samtal som borde vara valrörelsens huvudsak.
Aftonbladet gör mätningseländet till ett dagligt dito. Resultatet fångas upp av andra medier. Och i stället för politik och en granskning av valdagens vägval speglas valet i termer av "vinnare" / förlorare", som en boxningsmatch ungefär. Kritiken till trots kan jag väl nämna att dagens mätning visar att det är jämnt mellan blocken. Bara att köra på med kampanjen, alltså. Ända in i kaklet.
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, val 2010, opinionen,