fredag 3 september 2010

Ännu ett misslyckade av alliansen som väljarna ska döma

[uppdaterad]Jag kan ge Jan Björklund rätt på en punkt: min bild av skolan, både som elev en gång och som förtroendevald, är att reformer tar tid. Att "det tar tid" var nämligen Björklunds försvar när han i Aktuellt kommenterade Skolverkets nya rapport om att färre elever blir behöriga att studera vidare på gymnasiet. Björklund har få svar, han hänvisar till beslut som fattats men som inte är sjösatta och skyller på tidigare styren. En av valets viktigaste frågor där ett dystert sken idag riktas mot alliansregeringens missade vallöften.

När Skolverket analyserar förklaringar framhåller man bland annat det sociala bakgrunden och segregationen som förklaring. Som Björklund kanske ska notera är det inte brist på elitskolor som verkar sänka skolresultaten. Men något i det där med långsiktighet tror jag är rätt.

Den långsikta utvecklingen går i det jag kan återkoppla till i skolpolitiken till mitten av 90-talet. I min kommun, Huddinge, blev de borgerliga rekordnedskärningarna i budgeten något som länge har påverkat skolan. Särskilt stöd, grupperna på fritids, lärartätheten, modersmålsundervisning var sådant som försämrades radikalt i nedskärningarna. De barn som då fanns förskolan har sedan varit sämre rustade för skolan, har gått en skola med sämre resurser än tidigare. Särskilt tufft har det blivit för de elever som bor i socialt utsatta bostadsområden, eller med andra ord för de elever som idag påverkar resultatstatistiken negativt. Långsiktigt negativa effekter får alltför brutala besparingar i välfärden. Då som nu genomfördes det för att skrapa ihop till skattesänkningar. Och att tala "resultatstatistik" är alltför inskränkt. Det handlar i grunden om vi väljer att ge eleverna den bästa starten i livet eller inte.

Just det här går igen i årets valdebatt. Om än utan de dramatiska besparingarna som på 90-talet har ändå skolan drabbats av minskade resurser. Elever som behöver särskilt stöd får inte detta i tillräcklig omfattning. Elever som har svårt att förses med någon bostavsdiagnos men som skulle behöva ett extra stöd har svårare att få detta. I det läget sänker Sverige skatter. Historien, den dystra, upprepar sig.

Mer att läsa, sedan jag skrev inlägget:
DN, SvD1, SvD2, SvD Ledare,
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer (4)

Laddar... Loggar in...
  • Inloggad som
En skolminister / utbildningsminister är väl den enda minister som inte kan "dömas" för sin insats. Det tar flera år, utredning, beslut, verkställande och till slut hur ser det ut av resultaten. Byts då regering (alliansens kvalitetsskola mot rödgrönas flumskola) börjar allt om från början. Jag har varit med om att anställa människor som gått i skola under sossarnas tid. De har inte tillräckliga färdigheter efter den linje de gått på i gymnaiset o kan oftast inte läsa och stava riktigt. Så skryt inte över er skolpolitik sossar! Det behövs ordning o reda och krav på eleverna
1 replies · Aktiv för Alldeles nyss sedan
ojoj. Med tanke på att (S) har styrt merparten av tiden sedan 1930-talet blir det en diskrepans mellan ordflöde och verklighet. I ordflödet låter det som att en (S)-regering frambringar en skola utan kunskaper. Analyserar man det resonemanget blir slutsatserna ganska orimliga. I mitt inlägg pekar jag dessutom inte på (S) skolpolitik främst utan skriver ett inlägg med kritik mot att Alliansen har styrt fyra år och elevernas resultat verkar bli ¨sämre. Jag förstår förstås att du inte önskar den vinklingen.
Jag vågar upplysa dig, Maritn, om att pedagogikens grunder innehåller bl.a. att det skall vara roligt och trevligt i skolan. Den lärare som lyckas med det får elever med bra resultat.
Sönderslagen pekpinnar hjälper inte upp resultatet!
Parallellt med de "borgerliga" nedskärningarna kämpade (s) aktivt och genomdrev kraftigt
sänkta relativlöner för lärarna ,skapade världens förmodligen sämsta lärarutbildning som
idag lockar 1.2 sökande till varje utbildningsplats, och avskaffade lektoraten på gymnasiet.
En bit ur bela(s)tningsregistret som är omfattande. Vill lägga till besattheten av tanken att
elever inte skall undervisas utan mest ägna ägna sig åt självstudier under handledning av
lärare som i 40% av fallen inte behärskar ämnet,som de inte läst, utan kvackar på rektors order.

Ny kommentar

Comments by