Birger Östberg - Westander, Johanna Elgenius - Springtime och Harald Ullman - Ullman PR. Tre kommunikationsexperter som i ett samtal med Expressen analyserar den valrörelse som redan nu har dragit igång. De tre ger också sina personliga, bästa råd till de båda statsministerkandidaterna.
Sahlin bör hitta tillbaks till magkänslan och engagemanget från förr, bli kaxigare och försöka använda sig av mediernas "comeback-kid- fenomen", menar de.
Reinfeldt måste sluta vara självgod och bli mer engagerad är råden till moderatledaren.
Deras bedömning är att valrörelsen kommer att bli "rätt hätsk" och "den mest extrema valrörelsen någonsin". Det är förstås blockpolitiken, med två tydliga alternativ, som benhårt har murat fast partierna inom sina båda läger.
Varje valdag är förstås oerhört avgörande för flera år framåt. Det handlar verkligen inte bara om vinst eller förlust i procentandelar eller antal väljare. Det är "kött och blod", det är skarpa förändringar åt ett eller annat håll i människors vardag som blir följderna.
Det borde ställa höga krav på en politisk valrörelse, av alla inblandade. Respekten för väljarna borde göra att alla anstränger sig till det yttersta för att besvara deras frågor om främst den egna politiken. Till demokratin hör också att den politiska oppositionen granskar makten. Nu till skillnad från så många gånger förr ska alltså de borgerliga skärskådas.
Till demokratin hör också att berätta hur man ser på sin motståndares samhällsmodell och konkreta förslag. Här kommer den viktiga balansgången: att analysera och vid behov kritisera politiken på ett sakligt sätt som ger väljaren ett beslutsunderlag. Men fortfarande tala mer och mest om den egna färdriktningen.
Visst är det många gånger bara teori. I praktiken lyfts känslostämningarna och ett eller annat övertramp inträffar. Det må kanske vara hänt. Men den dagen det blir en medveten strategi med övertramp på person snarare än politik så är det dags att börja dela gula och kanske röda kort, av respekt för väljarna.
Jag vet inte om något sådant planeras. Jag hoppas inte det. Ägna tiden till debatt om den bästa jobbpolitiken, om hur välfärdens ska förbättras och vilken miljöpolitik som krävs i stället. Att mästaren i "negative campaigning" Karl Rove har varit på besök hos Timbro betyder inte att moderaterna eller andra i alliansen tar de mest simpla metoderna för röstfiske över Atlanten. Men säker man man förstås aldrig vara.
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, val 2010, socialdemokraterna, mona sahlin, fredrik reinfeldt, moderaterna, karl rove, negative campaigning, smutskastning, personangrepp, svenska dagbladet, hanne kjöller, alliansen,