Det lyckades Löften leverera. Han menade att politiken måste fokusera på tre huvudpunkter: lärare och skolledares roll, likvärdigheten i skolan och långsiktighet i utbildningssystemet. Därför ska lagstiftningen bli tuffare när det gäller kommunernas ansvar att skapa skolor med större "mix" av elever än idag. De bästa lärarna ska attraheras till skolor med de tuffaste utmaningarna. Till det kommer ju de övriga förslag som tidigare har lagts fram från (S) där bland annat ett nytt ersättningssystem som fördelar efter elevernas behov finns med.
Signalerna från Löfen är mycket välkomna, inte minst om man har beskrivningen av hur det ser ut i dagens skola i minnet. I veckan kom både Lärarnas Riksförbund och Skolverket med rapporter som bekräftar att skillnaderna ökar och att skolvalet kan påverka den negativa utvecklingen. En av de viktigaste analyserna, som inte är ny, är att likvärdigheten lyfter alla. Jämlikhetstanken har ett allt starkare stöd även i skolforskningen.
Socialdemokraterna gick tidigare i år upp till en topplats i förtroende i skolpolitiken. Jag minns det samtidigt som jag ser de utgångspunkter som borgerliga företrädare har när de diskuterar skolan. Ovanpå utgångspunkter som "skolval", "betyg", "kontroll" och "mätningar" läggs det perspektiv som Margareta Pålsson ger uttryck för i dagens SvD: "
- Vi har ju en del utmärkta skolor på Östermalm och är glada över att det nu går många barn där från förorternaOviljan att ens diskutera negativa effekter av ett fri skolval blir lika tydliga när Centerns Ulrica Karlsson kommenterar:
- Det pågår en klappjakt på allt vad valfrihet heterDet är svaren. Det påminner om samma ideologiska blockeringar som i sjukvårdspolitiken där det politiska ansvaret för utvecklingen, resursfördelning och etableringar förnekas. Där politiken möjligen läser rapporter om brister och skev fördelning men envist hävdar att det inte är politiken som kan lösa problemen. "Åk in till en vårdcentral på Östermalm" eller "Välj en skola på Östermalm" blir den enkla lösningen. Det räcker inte för att vinna väljarnas förtroende. Det räcker verkligen inte om de växande skillnaderna i skolan ska kunna vändas i en mer positiv riktning. Att lärarna på kongressen i Stockholm Waterfront applåderade Löfvens tal flera gånger är ganska naturligt.
Fler: Martin Moberg,
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, skola, segregation, skolverket, lärarnas riksförbund, socialdemokraterna, stefan löfven,