lördag 24 juli 2010

Extra, aktuell debatt: Vad gör vi åt fattigdomen?

Först: Kent Persson ska verkligen gratuleras till att ha övertagit den plats jag en gång hade: först på Knuffs 50-topp. Jag får glädjas åt en trevlig 6:e plats på Martina Linds Politometern i stället :-) Det är Kents bloggande i sig och dialogen med oss andra, även på Twitter, har bidragit till den välförtjänta platsen. En annan förklaring är hans goda initiativ med "Veckans bloggdebatt".

Jag tänker inte försöka sno den idén.
Det får vara "Kent bäbis". Men en sak som föranleder en liten "extra" bloggdebattutmaning, nu kallad "Aktuell debatt", är den diskussion som pågår om ökade klyftor, fattigdom och om den politik som borde föras för att minska klyftor. När jag surfar runt lite på alliansbloggar får jag en bild att det är några som ivrigt kastar sig över debatten om statistikmodeller och definitioner. I några, som hos Mattias Lundbäck, finns invändningar som låter rimliga att fundera över. Men få - vad jag ser - bidrar med tankar om klyftornas orsaker och vilka vägar som finns bort från dem. (Politometern med sökord "Fattigdom") Och som synes på bilden ovan: DN debatt i morse gav inte särskilt många tankar från alliansbloggare.

Eller har jag rätt i det jag har tagit upp i ett par inlägg: att det i motviljan mot att ta upp frågor om ökade klyftor, om skattesänkningars fördelningseffekter eller om följder av de sämre ersättningarna för sjuka och arbetslösa finns en ärlig och äkta övertygelse att växande skillnader skapar drivkrafter? Som med någon form av automatik kommer att leda till "lycka" för alla?

Och på något sätt, med ganska många års politiskt debatterande bakom mig, känns det som att Mattias Lundbäck sätter en rubrik på sitt inlägg som tangerar något jag har hört många gånger: "Fattigdom eller avundsjuka?" Tankar om det?

Mitt
senaste inlägg gav jag rubriken "Varför frågan om fattigdom kan bli alliansens fall på valdagen? Rätt eller fel?

Fler som bloggar:
- Marika Lindgren Åsbrink om fattigdomsbegrepp
- Eget inlägg om klyftor och död.
- Eget inlägg om RUT-avdrag....
- Eget inlägg om dem som ställs helt utanför välfärden.
- Lena Sommestad bloggar om regeringen, EU och fattigdom
- Kulturbloggen om fattigdom och Reinfeldt-citat "utvärdera min regering utifrån jobben".
- Peter Högberg med reflektioner om undersökningar.och om. fattigdom..
- Annika Högberg om osynliggjord fattigdom 
- Kerstin Lundgren om debatt i Södertälje
- Magnus Persson om äpplen och päron.
- Inger Fredriksson med funderingar om barnfattigdom skapar tiggare.
- Mikael Andersson om barnfattigdom är en rödgrön strategi
- Jakob Lundgren med resonemanget om fattigdomsbegrepp.
- S-buzz om några bloggare kring ämnet.
- Andrine Winther om att göra något åt den i stället för att trixa med siffror.
- Annarkia om det kan stämma med förtroendeökning för regeringen..
- Kaj Raving om bland annat det nu borttappade ordet "fördelningspolitik".
- Rosas blogg om ett va om jämlikhet..

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Alice Tross sa...

Börja med att ta bort bonussystemet!
Stoppa invandringen när det inte finns jobb åt dom här i Sverige! Vi kan inte hålla på att betala bidrag till en massa flyktingar, som inte är flyktingar! De som behöver hjälp ska få komma hit, men alltför många tar sig hit bara för att komma åt bidragen!

Josef Boberg sa...

Att åtgärda fattigdomen i Sverige - såväl som världen i övrigt - är skitenkelt, verkligen... = det är BARA att inse att Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna - är åt hållet slaviskt styrda av RÄNTEBLUFFEN - OCH GÖRA NÅGOT ÅT DET ! - så det så.