lördag 17 juli 2010

Sociala medier spelar ingen roll?


Utvärderingen
av Almedalsveckan pågår säkert på många ställen runt om i landet. Det gäller också frågan om hur de sociala medierna slog igenom eller inte under veckan. Svenska dagbladet berättar om en rapport från JMW som kommer fram till en ganska dyster slutsats för alla oss som hyllar sociala medier. Många (83) seminarier om sociala medier men få uppdateringar av t.e.x partiernas egna Facebook-grupper. Om detta finns förstås mycket att säga. Redan på fredagmorgonen blev siffror kring exempelvis twittrandet under veckan berört i sändningen från sociala medieakuten där (S) egen "sociala medierguru" Hampus Brynolf hade ganska positiv statistik om aktiviteten hos (S)-sympatisörer som finns i de twittrar och bloggar. 

För egen del skrev jag under denna semestervecka på Gotland 33 inlägg. Av dem försökte jag ha en linje att resonera om det parti som skulle tala på kvällen och sen återkomma med en reflektion av talen. Jag höll mig med ett par undandtag borta från den "Littorin"-kaskad av inlägg, prasselmedieartiklar och twitter om Littorin som sedan följde och fick ett direkt genomslag också i statistiken. Läser man mitt eget referat från Mona Sahlins tal så ser man att det är mycket få länkningar jag har. Det kunde bero på att jag i princip var först med inlägget men så var det nog inte. Just på bloggandet tog det ett  tag innan reaktionerna kom.

En fråga är om det berodde på andra omständigheter eller om det är så allvarligt som Brit Stakston säger i SvD.
- Jag tror att det handlar om organisation och hierarkin inom partierna. Man vågar inte låta fler bära det politiska budskapet. Ser man på vad som hände runt Almedalen känns det som om sociala medier inte kommer att spela någon roll för valresultatet.
Det där är en oerhört viktig fråga. Däremot tror jag knappast den är relevant för just Almedalen, inte för de (S)-sympatisörer som fanns på plats eller som fanns på "fastlandet" men ändå höll koll och bloggade. Och den är verkligen inte riktig om ser till hur många av oss verkligen önskade att många fler skulle få ta del av Mona Sahlins tal! Enligt teorin skulle alltså "någon" i socialdemokraternas ledning på något sätt ha fått S-twittrare och bloggare att "ligga lågt".....efter just DET talet? Svar nej!*

Som hörs i inslaget från sändningen tror jag att en ganska låg aktivitet direkt efter talet beror på att det är just ideellt skrivande personer som bär upp närvaron i de sociala medierna. Personer som efter talet möjligen hade behov av mat eller social umgänge AFK och därför skrev inlägg senare.

På lite sikt är jag helt övertygad att partiernas sätt att arbeta kommer att påverkas av de sociala medierna. Sedan länge har vi sett att väljarna förändras, ställer andra krav på och om de ska delta i partiernas inre liv. Partierna själva har gjort väldigt lite i form av förändringar i sina organisationsformer för att möta detta. Inte, i det parti jag känner bäst, att man har "tryckt ner" engagemang i exempelvis sociala medier. För (S) del snarare tvärt om vilket inte minst kommer att beskrivas i en bok i augusti.

Däremot återstår mycket för hela det politiska livet att formera nya sätt att möta debatter i sociala medier, att värdesätta det engagemanget minst lika mycket som traditionella insatser för sitt parti och inte minst att bli mycket bättre på att knyta kontakter direkt med väljarna i en dialog. För att, som Brit Stakston så väl brukar säga, få ett bättre beslutsunderlag. Och möjligen också "enbart" därför att det demokratiska samtalet är så grundläggande för en demokratin. Det samtalet förs och kommer alltmer att föras i sociala medier. Det kan faktiskt vara så att partier som väljer bort engagemang i sociala medier inte kommer att bestå som partier. Frågan är också om den förtroendevalda som vill vara det också i framtiden har råd att avstå från att vara närvarande på nätet. Jag tror inte det.

* Det finns ingen "knapp" från det socialdemokratiska högkvarteret på Sveavägen 68 som "startar eller stänger mitt bloggande eller med olika färger avgör teman och inriktning. Det avgörs till fullo av mig själv på adressen Sjödalstorget 11 i Huddinge.

Mer att läsa:
- Eget inlägg. "Almedalen och de sociala medierna - Hur blev det?"
- Postning efter deltagande i seminarier om bloggarnas makt...
- Postning efter mitt morgondeltagande i "gerilla-TV:" Sociala medieakutens sändningar..
- Erik Laakso: "Kan sociala medier bli mer än en gäspning i politiken?"
- Emma "Opassande" men sin summering av veckan.
- Almegabloggen om bloggplats H12.
- HBT-sossen ser tillbaks..
- Eva-Lena Jansson om Almedalsveckan..
- Helene Sigfridsson om "årets lobbyistintervju"
- Peter Högberg om "sin Almedalsveckan".
- Maria Ferm efter "gerilla-Tv-insats"
- Mary Jensen om Sociala medier och en medial uthängning
- Erik Laakso med förvarning om en recension.
- Malin Crona, Ekot, om sociala medier och valet 2010.
- Kent Persson om sociala medier och valet.
- Carina Boberg som bloggat efter ett seminarium.




Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,