lördag 10 juli 2010

Uppdaterad: Reinfeldt presskonferens på starttiden för Mp-tal


Som aktiv bloggare är det hela tiden viktigt att fundera över vad man reagerar på, hur man väger källor och hur man förhåller sig till kommentarer om exempelvis "skandaler", verkliga eller medialt skapade. Det där är inte alltid en lätt uppgift. I min första kommentar i "Littorinaffären" framstod det som att medierna hade utsatt Littorin för orimligt tryck med barnen inblandade. Det gjorde att jag också i en panel tog det som exempel på medias mer olustiga sidor. I ett inläg senare hade jag anledning att nyansera:
Ännu oklart vad: men gårdagens inlägg jag gjorde om Littorins utsatthet i medierna får med timmarnas gång allt mer av frågetecken. Vad det verkligen ett mediadrev? Vad ligger bakom och vad kommer inte fram. Så sent som i morse stod jag i en live-sändning och tog detta som ett dåligt exempel på journalistiken. Men jag får fler och fler frågor av det jag ser.
Jag såg tydligen ett statsråd i en regering vars justitieminister vill skicka färgade kuvert till sexbrottsmisstänka, köpa sex. Jag såg tydligen en nu före detta minister i försvar för sig själv blanda in sina egna barn. Jag såg också ett helt plötsligt ganska märkligt betéende av Aftonbladet som publicerade en del men inte hela "sanningen" (i juridiskt mening är väl det inte avgjort ännu)

Och idag ser jag en statsminister, moderatledare, som förlägger en presskonferens om detta till starttiden för Miljöpartiets tal i Almedalen. Visst. moderatledaren måste berätta vad han har känt till. Och hur länge. Men att aktivt använda skandalen för att slå sönder Mp:s dag och tal, är uselt. Djävligt uselt!

Fler skriver:
- Mary Jensen som också får kommentarer positiva till att bryta mot just den här lagen...
- Lasse Franck, vars inlägg man skulle ha läst nogrannare tidigare.
- Aurora Gullberg, som jag också läste tidigare..
- Sagor från livbåten med kommentar...
- HBT-sossen med citat om vad regeringen tycker..
- Claes Krantz,
- Kulturbloggen om vad Reinfeldt visste....
- Satmaran om en kris i regeringen.
- Peter Högberg om färgade kuvert
- DN om affären, SvD likaså och om att (m) lägger locket

UPPDATERING
:
Ser efter Reinfeldts panik-presskonferens att moderatledaren och statsministern har "modet"/dumheten att säga att han "utgår från att Littorins kommentar att "uppgifterna inte inte sämmer" är riktiga. Det verkar helt korkat och drar affären direkt till Reinfeldt som ju med kommentaren, om uppgifterna stämmer, tar ställning i den juridiska frågan. Mycket märkligt!

- Ekot, AB, DN, SvD




Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Peter Andersson skriver
”Men att aktivt använda skandalen för att slå sönder Mp:s dag och tal, är uselt. Djävligt uselt!”

Är det inte Aftonbladet som slår sönder Mp:s dag och tal?

Peter Andersson sa...

Anonym: min kommentar avsåg Reinfeldts val av tidpunkt för presskonferens.

Pa

Henrik Vallgren sa...

Till att börja med så är det naturligtvis AB som valt dag för publicering. Sedan kan vi diskutera klockslaget.

Detta har Fredrik lärt av Göran Persson, som för några år sedan ombildade sin regering just på Moderaternas dag i Almedalen.

Marcus , Likvid Vänster sa...

Instämmer i blogginlägget, och klarsynt.

TRIDENT sa...

Sverige är en rättsstat där man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Det är inte meningen att svinaktiga kvällstidningar ska agera både polis, åklagare och domare.

Aftonbladet har inte presenterat några som helst bevis förutom intervjun med en betald f.d hora, ett telefonnummer till en förskola och ett påstått hotmailkonto.

Jag undrar hur mycket horan fick betalt av aftonbladet för att "avslöja" det hon inte vill polisanmäla? Ska vi gissa på 50 000-100 000kr.

Det är knappast heller tänkbart att Littorin blåljuger för Reinfelt - alltså är slutsatsen att det är Aftonbladet som står för lögnen.

Anonym sa...

Hur gammal dator hade flickan för 5 år sedan. Var den redan begagnat? Var det installerat med windows 95 kanske? Är hennes dator skrotad idag eller funkar fortfarande? Mycket intressant att hon förde databokföring, vilka kunder hon hade och hur mycket betalt hon fick.
Media i all ära men jag har svårt att tro på allt som står i tidningarna. Dags för kvällstidningarna att göra en utvärdering hur mycket folk tror på deras skriverier.
/transponder