fredag 16 juli 2010

De gjorde vågen för tidigt, de som försämrade sjukförsäkringen

Minns Du bilden från Gunnar Axéns seminarium? Jag bloggade om den och Aftonbladet skrev och jag följde upp igen. Deltagarna som av lycka över alliansregeringens nya och sämre sjukförsäkring hyllar m-riksdagsmannens presentation. I går togs frågan upp igen av Aktuellt efter en genomgång av hur det blev. Hur gick det för de som utförsäkrades? Marika Lindgren Åsbrink går igenom granskningen. 370 personer fick ett arbete utan stöd. 3.500 var så sjuka att de direkt fick förlängd sjukpenning eller sjukersättnining. "Arbetslinjen". "Jobbpolitik". Eller som ansvarigt statsråd talar om: "en human anpassning till arbetslivet”.

Samma statsråd, Husmark Pehrsson har berättat varför man gjorde förändringen. Något måste man hitta som kan betala de skattesänkningar som till 60 procent har gått till de 10 procent i landet som redan haft det, ska vi säga, ganska gott. Det där är resultatet av ett aktivt, politiskt val. Man väljer vad man tycker är viktigt. Alliansen valde de sänkta skatterna. Men möjligen, och det är det riktigt tragiska, så gör man det med vetskapen att de sjuka och arbetslösa inte är en majoritet av väljarkåren. "Särintresset", i det här fallet de sjuka, kan inte ensamma förändra politiken utan är beroende av att vi andra ställer upp. Och vi som idag betalar utan att använda den delen av välfärden kan faktiskt vilken sekund som helst bli beroende av den. Oavsett bankkontots saldo idag.

Lena Sommestad skriver om det större perspektivet. Politiken är allvarlig i sig men det handlar inte "bara" om en sjukförsäkring utan också om vilken välfärdsmodell vi vill ha. Jag delar helt hennes syn. För mig är sjukförsäkring och ersättning vid arbetslöshet en del av välfärdens kärna. Som ska betalas med rättvisa skatter som tas ut efter bärkraft. Men det var inget som de moderata seminariedeltagarna på bilden nedan gjorde vågen för.
Fler som bloggar
Claes Krantz, Anna Vikström, Johan Westerholm, Roger Jönsson, Annarkia, Martin Moberg,
Annat:
- Utvärderingen från AF / FK
- DN, SvD,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Tess sa...

Jag önskar att fler kunde inse hur verkligheten ser ut för många sjuka. När saker framgår av undersökningar och statistik som inte stämmer med folks syn på saker så slår de ifrån sig och bryr sig bara när statistiken bekräftar sådant de redan tror på. Har träffat många som inte tror på att det finns folk som hamnat i ett riktigt uselt läge p.g.a. nya sjukförsäkringsreglerna (jag är en av de som hamnat "mellan stolarna"). De vill inte heller inse fakta när de får det rakt i ansiktet utan det här med att jag har hamnat "emellan" är helt och hållet "mitt fel" enligt dem.

Peter Andersson sa...

tack för kommentaren, tess. Håller helt med dig. Viktigt att se att människors villkor inte alltid kommer fram i statistik. Tyvärr blir det siffror som styr mycket av den politiska debatten. Försöker ju i alla fall som bloggare ge andra bilden men det är...en "utmaning".

Har sett din blogg nu och ska följa... :-)

/peter

Maria LENN Thunholm sa...

Förr satt jag med i dàvarande Homosossarnas styrelse, men nu har jag svàrt att hitta tid för att kunna vara aktiv inom PSE.

Men skatter ska ju användas till omsorg, sjukvàrd, skola, gemensamt försvar etc... Vi har högre skatter än er i Sverige, men de gàr ju inte till det som de skulle. Men mycket beror ju ocksà pà regionerna.

Glöm inte att vi har en högerregering, visst jag betalar ju ingen skatt för det som jag arbetar i övertid, men det förlorar jag i de höga hyrorna och kostnaderna i vardagen.
Särskilt smàföretagen har det tufft, som jag har fàtt reda pà genom samtal, kràngliga regler och de tvà första àren fàr de inte tjäna nàgonting. Men hur ska de kunna växa och kunna anställa personal om de inte fàr ha nàgon vinst? Ologiskt är det iaf... Sen har de ingen rätt till a-kassa om företaget gàr i konkurs.

Sarkozy kommer inte att ta bort skatterna för de mest rika. Men det viktigaste är ju att skatterna används till allmänhetens fördel... Behövs det verkligen stàtliga fasader pà allmänna byggnader, men historiska monument har ju ett kulturellt värde... Làt pengarna gà till skola, omsorg och sjukvàrd...

Maria LENN Thunholm sa...

Förr satt jag med i dàvarande Homosossarnas styrelse, men nu har jag svàrt att hitta tid för att kunna vara aktiv inom PSE.

Men skatter ska ju användas till omsorg, sjukvàrd, skola, gemensamt försvar etc... Vi har högre skatter än er i Sverige, men de gàr ju inte till det som de skulle. Men mycket beror ju ocksà pà regionerna.

Glöm inte att vi har en högerregering, visst jag betalar ju ingen skatt för det som jag arbetar i övertid, men det förlorar jag i de höga hyrorna och kostnaderna i vardagen.
Särskilt smàföretagen har det tufft, som jag har fàtt reda pà genom samtal, kràngliga regler och de tvà första àren fàr de inte tjäna nàgonting. Men hur ska de kunna växa och kunna anställa personal om de inte fàr ha nàgon vinst? Ologiskt är det iaf... Sen har de ingen rätt till a-kassa om företaget gàr i konkurs.

Sarkozy kommer inte att ta bort skatterna för de mest rika. Men det viktigaste är ju att skatterna används till allmänhetens fördel... Behövs det verkligen stàtliga fasader pà allmänna byggnader, men historiska monument har ju ett kulturellt värde... Làt pengarna gà till skola, omsorg och sjukvàrd...