fredag 9 juli 2010

Göran Hägglunds tal får plus för fotbollsmetaforer men...

SvT har gjort ordmoln
Göran Hägglund har talat i ett Almedalen där ganska många redan har vänt åter till fastlandet. Jag såg det över nätet och visst fanns det inslag där Hägglund visade sedvanligt skämtlynne. Fotbollsvitsarna exempelvis. Nu är det en sak att Hägglund är en så kallat "trevlig prick" och en helt annan sak med hans politik. Den som läste min "förkommentar" vet att jag hade en ganska stark invändning mot de utspel som redan hade presenterats men som också var talets huvudbudskap, som exempelvis vården. Göran Hägglund är ingen fristående partiledare som vill vinna val. Han är landets socialminister och har varit det i fyra år. När Hägglund talar om sina reformförslag måste man ibland fråga sig varför inte besluten redan är på gång och inte minst: Finansierade.

Vi vet alla svaret på det sistnämnda. Alliansregeringens sänkta skatter på 100 miljarder har tveklöst minskat utrymmet för vårdsatsningar. Det är säkert så att Aftonbladet har rätt när man ger Hägglund rätt siffra på antal nystartade vårdcentraler. Frågan kan inte vara om regering och landsting som ansvariga ser till att vården byggs ut om befolkningen ökar. Det går inte att skryra med. Frågan får inte heller vara om regering och landsting har system som placerar vårdsatsningar i redan väl tillgodosedda delar och områden, samtidigt som resurserna minskas i områden med stora behov. Så som det har varit i Stockholm.

I SvT:s ordmoln framgår att Hägglund använde ord som "vill" och "ska" ofta. Min känsla är att mycket handlade om de rödgröna. Talet var delvis roligt men ingenting för en väljare som bestämma "sitt parti".

Och
jag grunnar fortfarande på...även om jag självklart tänker på de frisläppna och de kvarvarande "åsiktsfångarna": När Hägglund talade om Kuba använde han inte ordet "Ofrihetschock". Däremot för ett rödgrönt Sverige. Men det är ju valår...

Fler som bloggar
- Rasmus Lenefors.
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Prinsessan sa...

De 100 miljarderna har ju mestadels (till 60%) gått ner i de rikastes fickor.

Och de har tagit pengarna från de sjuka och arbetslösa som har fått kraftigt sänkt inkomst; i mitt fall är den halverad och snart kanske t.o.m. helt eliminerad.

Ta gärna en titt på det här öppna brevet som jag har skickat till alla riksdagspolitiker:

http://pillaren.wordpress.com/2010/05/13/hur-tankte-ni-oppet-brev-till-politikerna/

Och läs det här talet som nyligen hölls utanför riksdagen:

http://pillaren.wordpress.com/2010/06/29/prinsesstalet-under-sjukupproret/

Jag känner mig, som utförsäkrad, ganska osynlig i den politiska debattens fina floskler. Riktar de sig alls till mig? Spelar min röst någon roll? Blir det lite mänskligare regler om de rödgröna vinner? Hur många kommer det att vara för sent för...?

Vill du skriva något om det här...?