tisdag 3 augusti 2010

Stockholms viktigaste politiska blogg - när väljaren själv får bestämma

Nåja. Allt ska man inte läsa med alltför allvarliga ögon. Det gäller exempelvis det här inlägget. Men jag tänkte dagen till ära kora min egen blogg till "Stockholms viktigaste politiska blogg". Jury, som för övrigt består av mig själv, har som grund för titelen använt dagens Novus-undersökning om väljarnas viktigaste frågor, nedbrutet till Stockholm. Sjukvården, skolan och bostäder.

Tanken kom när jag hörde inslaget eftersom ett av mina huvudfokus är just vården. Och kampen mot Mats Odells passiva hållning i bostadsfrågor gav mig också en känsla att jag låg bra till utifrån väljarnas perspektiv. Politometern fick ge mer exakta svar och jag blev nöjd med vissa undantag: Stockholmsvänstern ligger ett snäpp före med tema "bostäder" och när det gäller skolfrågor blir jag så när brädad av Mats Gerdau. Men trots det borde snittet på mina teman passa ganska väl in i de prioriteringar som väljarna gör inför valdagen.

För övrigt i avdelningen egenfokus: Krassman har ju sin sedvanliga Knuff-bevakning. I den senaste fanns jag placerad på en fjärdeplats. Senaste Tokometern kom i juli och den var jag glad för. Men har också noterat att Politometern, som ändras mer sällan än Knuffs nu ganska frekventa omkastningar, inte får samma uppmärksamhet. Nya listan (15 första) sen några dagar, där jag blir glad åt ett snäpp upp.

1.Henrik Alexandersson HAX (Henrik Alexandersson) Pp 2.Opassande (Emma Opassande) Pp 3.Jinge (Jan-Inge Flücht) V 4.Rick Falkvinge (Rick Falkvinge) Pp 5.Peter Andersson - med rätt att tycka.... (Peter Andersson)
6.Svensson (Andres Svensson och Hans No...) Sp 7.Kulturbloggen (Rosemari Södergren) S 8.Alliansfritt Sverige (Fem skribenter från S, V oc...) S 9.Mina Moderata Karameller (Mary X Jensen) M 10.Piratpartiet Nyheter (Piratpartiet Nyheter) Pp
11.Kent Persson (m) blogg (Kent Persson) M 12.Mitt i steget (Johan Westerholm) S 13.Christian Engström (Christian Engström) Pp 14.Dick Erixon (Dick Erixon) Höger 15.Rödgrönt samarbete för framtiden (S, V, Mp) S

Bloggar som bör upp på listorna: (lite tips, alltså
) - om du inte redan har hittat dem:
- Storstad:  nyttig statistik med skarp analys från vänsterperspektiv. (Marika Lindgern Åsbrink)
- Majanens World, med djupt tänk och oerhört vardagsnära.- (Maja Sigfeldt)
- Magnihasa - Kloka tankar med piratperspektiv från Johanna Drott
- Viktor Tullgren med skarpa ideologiska analyser från (S)-perspektiv.
- Jenny Travis som fördjupar perspektiven-  utifrån ett liberalt tänk...
- Fritt ur hjärtat - i Uddevalla men mycket om viktiga välfärdsperspektiv. (Simone Olofsson)
- Gullbergiana - skarpa texter från Aurora Gullberg, om än alltför sällan :-)
- Anders Nilsson - en av de S-märkta, "kärleksfulla kritikerna" att lyssna på....
- Törnqvist tänkter och tycker - Helen om aktuell politik utifrån centerperspektiv.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,