lördag 28 augusti 2010

Kryssjägarna förtjänar beröm

Ser att både SvD (papperstidningen) och DN idag tar upp ett par personvalskampanjer. Eller "personvalsinslaget" i vårt valsystem som infördes efter en kompromiss där den gemensamma valdagen behölls mot att ett visst inslag av personval tillkom i systemet. I artikeln är Evin Cetins barfotakampanj exempel tillsammans Magnus Anderssons James Bond-kampanj.

Det finns en viss skepsis mot personval, i alla fall i mitt eget parti. Och överlag verkar det som om vi i vårt land har en avvaktande inställning till det. De flesta röstar utifrån sina värderingar och efter sakfrågor. Men visst borde vi egentligen visa större uppskattning för dem som engagerar sig för att presentera sig och sina politiska ambitioner och förändringstankar för väljarna? Jag tror föresten inte ett dugg på någon negativ "amerikanisering" i vårt land på grund av personvalsinslaget, som den nu är konstruerat.

För egen del har jag en enkel "kampanj" om att jag står på Socialdemokraternas fullmäktigelista i Huddinge. En fansida på Facebook för att ge någon form av bild av mig själv för den som är intresserad. En fjärdeplats på den lista ger i och för sig en tämligen säker plats så för den sakens skull är inte någon personvalskampanj nödvändig. Men på något sätt är det ändå en självklarhet för mig att berätta att jag finns där. Men bortsett en sekund från det jag ser som positivt i personvalsinslaget, är det trots allt den politiska färdriktningen och förslagen i sak som är det viktiga. Som i det program som (S) i Huddinge går till val på. Mer om det i kommande inlägg. 



Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,