torsdag 5 augusti 2010

Och så var det kört för Piratpartiet

[uppdaterad) Så har Piratpartiets Rick Falkvinge pratat bort sitt parti från alla tänkbara möjligheter att komma in i riksdagen. Men visst är uppriktighet bra och även om partiet försöker rätta till eländet med en dementi så finns orden där, avklädande, tydliga och ganska skrämmande. Synen i det här fallet handlar om en absolut rätt till så kallad yttrandefrihet där "friheten" också ska innebära rätt till material med övergrepp på barn. Rick Falkvinge har uppfattningen att de barn som utsätts för övergreppen ska kunna anmäla detta på nätet!

Jag skrev en egen "prognos" redan efter DN:s rubrik om partiets valmanifest, sjökorten. Då verkade tankarna vara inne  på tecknade figurer. Med dagens utspel har det grund jag talade om där piratskeppet hade fastnat i stället blivit en grav.

Mer:
- John Johansson,

Uppdatering:
Ser DN kommentera efter alla dagens händelser. Har fått en radda kritiska synpunkter som av någon anledning går i polimik mot oss som reagerade på uttanandet i morse. Jag nöjer mig med att citera Anna Troberg i DN,

– Vi har en passus i valmanifestet där det står att innehav av information alltid ska vara laglig. Rick gjorde då tolkningen att även barnporr ingick i det. Jag gör personligen inte den tolkningen, säger hon till TT på torsdagskvällen.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern

Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , ,