torsdag 12 augusti 2010

Med annonsvärde 180 600 kronor

En eller annan bloggare med borgerliga värderingar reagerade ganska surt när Johan Ulvenlöv skrev ett inlägg om Netroots. Netroots, det progressiva nätverket av bloggare som idag lanserar en bok om sin framväxt och utveckling. "Låt oss prata resurser", var rubriken på ett inlägg som skulle förklara en av uppgifterna för progressiva bloggare. Att gemensamt vara "kluster" som kan bli en viktig motkraft till de stora resurser som finnas till den politiska högerns förfogande.

Den som idag slår upp Svenska dagbladets ledarsida får en tydlig illustration till vad Johan menade. En helsidesannons i SvD i trefärg är värd 180.600 kronor exklusive moms och reklamskatt. Idag fylls en sådan gratisannonssida med tre olika artiklar av tre ledarskribenter, nu utlånade (i alla fall mentalt) till den moderata kampanjstaben. Maria Eriksson bidrar till presentationen av allianskampanjen. Johan Folin skriver om skattesystem och hyllar jobbskatteavdrag. Och så "diamanten" bland artiklarna, skriven av en av Per Gudmundson som möjligen ser sig som en av de "skarpa skriftställarna" som han säger inte lockas till socialdemokratin".  Annars är artikeln en nedbrytning av (S) med illustrationen en sönderfallande partiros.

Det är valdag den 19 september. Då kommer det enda riktiga utslaget från väljarna. Då kommer analyser och förklaringar att regna över oss under ganska lång tid. Att som SvD:s ledare skriva valanalyser några veckor före valdagen med det budskap man har i dag fyller bara ett syfte. Vi får se om det har betydelse för väljarna på valdagen.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,