lördag 21 januari 2012

Varumärket socialdemokraterna Rolling in the deep

Lördag. Sent igår kom ett TT-meddelande om att Juholt idag har en presskonferens. Ensam. I Oskarshamn. Medier uppger att han avgår. Ekot tror att Carin Jämtin tar över tillfälligt. Detta efter en fredag där beskedet efter två dagars VU-överläggningar var att Håkan har fortsatt förtroende och sitter kvar som partiordförande. Mitt inlägg sent på lördagskvällen avslutades med en mörk spådom om den nära framtiden. Efter allt det elände som (S) har genomlevt allt sedan valförlusten 2010 är det nu dags för ytterligare internfokus, partiledarval, nomineringar, valberedanden och inte helt otänkbart en del ställningskrig mellan olika falanger. En mätning som DN publicerar tyder på att S-väljarna också är splittrade: Hälften vill att Juholt stannar. Hälften vill att han går. Fredagen uppvisade också en splittring i partiets organisation med krav på avgång från vissa landsdelar och dess motsats från andra distrikt. 

Det finns de som förenklar hela situationen. Jag ser det på bland annat facebook och på kommentarer till nyhetsartiklar. Min känsla är att väldigt många ser det som ett resultat av mediedrev. I de kommentarerna hyllas Juholt och om bara medier håller käft så går vi framåt. Jag har respekt för dem som tycker och känner så. Jag tycker att dem är minst lika bra partivänner som andra. Men jag tror att det är att förenkla. Kraftigt förenkla. Och i förlängningen är det ett svek mot socialdemokratins framtid att inte se vidare och djupare än så.

Som
väldigt många, har jag också önskat att fokus ska vridas från person till politiska alternativ. Det ligger oerhört mycket i att (S) stöd i väljarkåren ökade ett tag, då före bostadsaffären. Juholt hade hållit tal och gjort utspel baserade på partiets grundvärderingar och ideologi. Så kände många och det längtade många efter. Där hade funnits en framgångsväg: att bli trygg i sig själv som sosse. Att med den tryggheten i idéerna pröva varför sakpolitiken inte fick tillräckligt väljarstöd 2010. Att därefter modernisera och förtydliga med det som utgångspunkt. En bostadsaffär understödd av ett "tidernas mediedrev" sabbade detta. Förtroendet rasade.

Oavsett om det är enskildas skuld eller mediernas ansvar så har allt detta påverkat väljarnas syn på oss. Gissningsvis är det en blandning av både och, som den som vågar låta bli förenklandet kanske kan se. Men varumärket "socialdemokraterna" har också svärtats ner av otydliga utspel, av brist på utspel som i senfärdigheten när Caremaskandalen exploderade, av faktafel som gett medialt nyhetsstoff. och av oerhört märkliga beslut som att inte ställa upp i en TV-sänd partiledardebatt.

Vi kan älska Håkan Juholt hur mycket som helst men bilden i medierna har gått från att vara kritiska till att beskriva hela den socialdemokratiska rörelsen som ett enda stort skämt. Att det skulle kunna ske skulle jag bara för något år sedan ha betecknat som orimligt. Ledsamt, tragiskt. Oerhört!

Tyvärr
lär inte bilden av oss i väljarnas ögon stärkas av det gångna dygnet. Och där spelar det faktiskt ingen som helst roll hur vi som aktiva ser på saken. Att på fredagen ge besked om A för att sedan på fredagkvällen ändra till B urholkar trovärdigheten. Att, som jag kan tolka det, driva med de medier som man ser som ansvarig för ett långt medialt kampanjande kan möjligen förstås känslomässigt men är förstås förödande för trovärdigheten. Ja, det kan ses som ett sätt att "ge fingret" åt medier om man gör som man nu gör. Om det nu blir som alla spekulerar om...

Det finns
något underliggande som handlar om att några ser sig som mer "riktiga" sossar än andra. Jag accepterar inte det. Den som är vår sympatisör är lika värdefull om man är kritisk som om man är anhängare av Håkan Juholt. Och jag kräver respekt även för den som vill berätta om hur partiets väljare, inte bara medlemmar, ser på oss. Att forma parti och politik handlar verkligen inte om att snegla på opinioner utan mer på idéer. Men om vi vill påverka Sverige och svensk politik så kräver det stöd av väljarna. Då måste vår politik vara trovärdig och UPPLEVAS trovärdig. Då måste vårt ledarskap vara och upplevas som trovärdigt, väl i nivå med Reinfeldt och Borg. Då duger det inte att bara önska politiska samtal, när vi genom snedsteg har slammat igen kanalerna för kommunikationen med dem vi gärna vill få stöd av för vår politik.

Om jag fick drömma skulle det vara att alla sossar med ansvar och som känner ansvar för partiets läge läser dagens ledare i Aftonbladet av Katrine Kielos.
Människor som förstår att en ny socialdemokrati måste uppstå i dialog med omvärlden – inte inom den ­egna strukturen. Och att Sverige behöver en ny socialdemokrati.Det här är ett parti som byggt upp ett av de anständigaste samhällena i hela världen. Ni är så oerhört mycket bättre än såhär.
Låt oss då visa det!

När Håkan Juholt
inleder sin presskonferens kl 15 börjar min linedance i Nykvarn. Danslistan är rolig men möjligen leder en del av danserna till att tankarna far till Oskarshamn. Om det är dansen "Wont let go", "Make you sweat", "Maybe I could" eller "Have fun go mad", vet jag inte. Mest tänkbart i nuläget är väl att Rollin in the deep bäst fångar stämningsläget. Men just de timmarna får faktiskt partiet och Juholt hålla sig borta från mina tankebanor. Det är svårt att få in dansstegen rätt med andra, tunga tankar i huvudet.





Mer att läsa: DN, SvD, AB Melin, AB Nuder, Dagens Arena,

Fler som bloggar Deepedition, ,Peter Johansson,Thomas Böhlmark, Högberg, Westerholm, Rosenrasande, Leine Johansson, Fredrik Lidby,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , ,