fredag 20 januari 2012

Presskonferens med Håkan Juholt lördag eftermiddag

2012-01-20

Pressträff med Socialdemokraternas partiordförande Håkan Juholt

Socialdemokraternas partiordförande Håkan Juholt håller en pressträff i Oskarshamn lördag den 21 januari.

Tid: Lördag den 21 januari, kl 15.00
Plats: Köpcentrat Flanaden på flanaden 13, Oskarshamn.

Presskontakt:

Fredrik Kornebäck, presschef
070-246 65 03



Så har kvällen efter den dagen gått.


Jag hörde den mycket korta presskonferensen på pendeltåget hem till Huddinge. Beskedet lämnades  hastigt av Carin Jämtin: "Juholt sitter kvar. VU har fortsatt förtroende". Detta kom efter en dag då det var ganska svårt att fokusera på annat, i alla fall för den som bryr sig om socialdemokratins framtid och kraft (eller inte) i svensk politik. Efter den senaste tidens händelser och doppet när det gäller förtroende för (S) skulle det inte ha förvånat mig om beskedet varit ett annat. Så blev det inte. Med Carins besked blev det ändå en viktig signal, trots de olika krav på partiledarens avgång som kommit under dagen.

Min egen slutsats, för mig själv, hann jag tänka igenom. Socialdemokratin och dess värderingar, oavsett vilka som företräder denna rörelse, behövs i svensk politik. Jag tänker där jag kan, göra allt jag kan för att det ska bli möjligt. I miljöarbetet i Huddinge, i fullmäktige, som sjukvårdspolitiker, som partiarbetare och som bloggare. Socialdemokratin behövs också för Sverige, ett land med växande klyftor och ökad arbetslöshet. Ett Sverige där många människors livschanser försämras med ett borgerligt styre. Ett Sverige där ett annat samhälle faktiskt kan bli verklighet om socialdemokratin får påverka. 

Det ville jag skriva om. Jag är mycket väl medveten om att krisen är djup och att utmaningarna är gigantiska. Även om vi partivänner oftast sluter upp kring en ordförande som vi har valt och som idag har gjort av vårt VU (för andra gången....) så återstår de som vi gärna vill få stöd av: väljarna.

Det är inte självklart att ett parti, likt "nya moderaterna", gör allt för att anpassa sig till väljarna i stort. Det finns både en moral och ett krav på politisk ärlighet att stå för det man står för, även om det inte är populärt. Jag har aldrig gillat förändringar som görs därför att opinionen blåser åt ett visst håll. Men man måste alltid fundera över om det sätt man jobbar på och om de företrädare man har verkligen lyckas göra det som är centralt i politiken. Att kunna berätta om vad man vill politiskt. Och om man därmed kan få väljarnas öron, intresse och därmed en möjlighet att få stöd för den politiska linjen. Detta har varit oerhört för (S) under en lång tid. Att vi på senare tid inte förmått detta är en huvudförklaring till väljartappet. Därtill effekter av en bostadsaffär och en medial orkan mot socialdemokratin.Men också ett antal felsteg, oklarheter, senfärdigheter, icke-reaktioner och annat.

Det finns oerhört mycket mer att skriva och säga om detta och om vad som händer i ett parti där fler distrikt har ställt krav på avgång och nu en ledning som uttalat förtroende. Den stämning jag ser på bland annat facebook mellan partivänner ger mig oro i magen. Men med dagens VU-beslut kunde ändå något "rättesnöre" finnas att hålla i.

Med ett par nyhetsinslag försvinner min kraft och energi att skriva vidare. Fyrans Nyheterna rapporterar att en källa uppger att VUs beslut egentligen är att Juholt ska avgå. Expressen följer efter.
och likadant gör Aftonbladet. Där hade en information från mitt eget parti kunnat balansera det som kanske är skitsnack. Men om det stämmer? Som Ulf Bjereld skriver och uttalar i SvD så finns det saker i presskonferensen som var märkliga. Inget om den politiska framtidsinriktning som jag trodde skulle komma som huvudpunkt. Ingen Juholt på plats, han har åkt hem till Oskarshamn. Ingen möjlighet för närvarande journalister att berätta för oss läsare vad som har sagts. Bara "Han sitter kvar" och så efterföljande spekulationer i medierna som på ett oerhört trist sätt "toppas" av Mats Knutsson i Rapport som berättar att Juholt har "vägrat avgå". Kanske kan han säga så därför att partiet inte har haft en kommunikation till medierna eller till oss medlemmar.

Nu har jag haft fredagsmys med På Spåret och Skavlan. Jag skrev från början att jag hoppas vid gud att partiets ledning inte har "lurat skiten" av många medlemmar som nu är glada över dagens besked. Och jag undrar förstås vad det är för "central källa" som pratar i medierna. Men det kanske spelar mindre roll om nu uppgifterna är sanna. Eller?

Just då nås jag av uppgiften att TT har langat ut ovanstående meddelande. Presskonferens i Oskarshamn. Nu kunde det kanske vara en internationell konferens som tidigare har aviserats. Möjligen. Medierna har redan gjort "nid-repotage" om detta. Så kanske pressinbjudan i morgon lördag kommer att handla om en EU-konferens. Eller så har partikällor, hemliga, rätt i sina teorier och partiet åter kastas in i det gyttjebad som är så så förödande.

Mer att läsa: AB, DN, DN2, DN Ledare,  S hemsida, DN om ny presskonf, SvD, AB ,Ekot,
Fler som bloggar. Johan Westerholm, Annarkia, Peter Högberg, Erik Laakso, Sjölander,
Röda Berget,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant

 Läs även andra bloggares åsikter om , ,