söndag 18 oktober 2009

Tokigt, Moderat.se

Eftersom moderat.se är länkade till sina partibloggar ser det ganska märkligt ut när Tokmoderatens inlägg till synes är officiella moderata ståndpunkter.

Jag tillhör inte de, vad jag förstår, ganska många besökare som dagligen sägs läsa bloggens inlägg. Huruvida vad som helst är okey att skriva just på den bloggen vet jag inte. Men den tekniska kopplingen med moderaternas officiella hemsida gör att det ser minst sagt märkligt ut.

Den som hastigt tittar in kan faktiskt förledas att tro att moderaternas har en officiell politisk linje att Thomas Östros ska "tvångsmedicineras". Och möjligen att övrig text på samma sätt - med sina eganartade vinklingar, för att uttycka det milt, har en status från partiet centralt.

en helt annan sida uttrycks förstås att "Bloggarna som visas på moderat.se visar på bredden i moderaterna. Varje skribent ansvarar själv för sina åsikter och åsikter som uttrycks är inte officiella ställningstaganden från moderaterna eller från moderaternas partiledning".

Man tackar.

Intressant
? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

Erik Laakso sa...

Peter, är det så mycket märkligare än att man på vårt eget partis webbplats kan komma direkt till en del minst lika galna inlägg från stolliga sossebloggar?

Peter Andersson sa...

Erik. Du har förstås rätt. Skillnaden är möjligen att vårt parti "bara" länkar till blogginlägg. Moderat.se har förutom länk också "bäddat in" blogginläggen vilket gör att den som hamnar direkt på inlägget har hela officiella sidan som ram. Och reservationen om "inte M:s ansvar vad som står" ligger inte synlig om man hamnar just där. I övrigt ska man väl inte öda mer tid på..den här typen av inlägg...men just det som framkallade mitt inlägg tycker jag var särskilt tragiskt...

(har faktiskt inte sett nån S-blogg dra fram motståndarens företrädare som i det närmaste psyk-sjuka...

Peter Strobl sa...

Peter, jag förstår din reaktion. Jag tycker inte man ska acceptera det och inte heller det språkbruk som används.
Det förefaller som det är satt i system att via personliga påhopp legitimera vad som helst...!
Du har tidigare bloggat om en kommande ful valrörelse och vi ser här en del av det.

Viktigaste är att inte springa med, behåll ditt korrekta språkbruk och tänk på att endast de som är i avsaknad av argument använder primitivt språkbruk:)!!

Tokmoderaten sa...

Peter,
Ledsen om mitt blogginlägg om Östros har gjort dig upprörd. Självklart så var min rubrik, text och funderingar om Östros milt sagt skruvade - det erkänner jag. Jag kan skylla på affekt, på ett långvarigt utnötningskrig från just herr Östros mot mitt instabila psyke som leder fram till sörjan du relaterar till i ditt inlägg.

Vad gäller mina kontra Moderata samlingspartiets åsikter så står det tydligt i mitt sidhuvud att det är mina åsikter som jag ger uttryck för, och inte partiets (vilket jag är säker på att folkets på förbundet verkligen uppskattar...) Till å från är jag ju minst lika kritisk till mina egna. Ta försvarspolitiken som ett talande exempel, där Tolgfors får lika mycket ovett som Östros.

Jag ångrar rubriken, men även som sosse borde du väl kunna förstå att det skulle gynna "rörelsen" om finansministerkandidaten var lite mer balanserad i sin retorik än undertecknad?

Med måttliga tillrop! Tokmoderaten

Peter Andersson sa...

Fredrik: Hedervärd ånger. Jag valde ändå efter ganska mycket övervägande att inte skriva "din blogg på näsan" trots..en del..övertramp. I stället just vinklingen att en läsare som direkt kommer till länkningen på moderat.se faktiskt inte ser att det inte officiell partiinfo. Sen lyssnade jag på debatten, kanske med andra öron. Tycker de var skarpa i argumenten men inte så där.."galet skrikande" :-)

Peter: Tack åter för kommenterarer som gör det lönt att blogga :-)
Kanske kan till och med dagens SD-debatt spilla över på hela valdebatten. Känns som att det kan ha någon positiv effekt för argumentation i stället för den typ av "”ett folk, ett land, en nation”- retorik som användes vid SD-mötet..

p

Tokmoderaten sa...

Tack Peter!
Då kan jag andas ut.
Men det är ju lite av mitt signum det där, att slänga ut med galenskaper åt såväl höger som vänster. Jag vet att jag kan vara onödigt elak mot din gamla chef Mona, mot Östros men även mot "min egen" (hejadmig!) försvarsminister Tolgfors. Det är min stil, det är ett försök att göra politiken lite mer skruvad och inte så tråkigt förutsägbar som den ju är - debatten vi båda såg är ju ett tragiskt exempel på hur mallen redan finns där från början i båda lagen.

Det är försök till satir, till ironier med ett galet anslag. Men gränsen mellan att vara rolig och plump är hårfin, och ännu lite mer i den skrivna formen där man dessutom inte känner författaren och dennes olater. Hoppas att jag framöver kommer få dig sitta där på sosse-exp:en i grannstaden Solna och lyfta på ögonbrynen, skaka på huvudet och förundras vilka jävla idioter det finns i det där nya statsbärande partiet.

Din tillgivne / Fredrik