onsdag 21 oktober 2009

Jobbkongressen 1: SvD-ledare om förändringar i politiska riktlinjer

En vecka till kongresstart. Det blir ett viktigt avstamp för partiet inför valrörelsen. Men också för väljarna: Det rödgröna alternativet med socialdemokratin som den ledande kraften måste ge besked på en rad områden.

För socialdemokratin och dess väljare är jobben och kampen mot arbetslösheten förstås en av grundpelarna. Det gäller att i detta ha fokus på framtiden, egen politik, egen vilja och egna drömmar. Inte bara på ekonomiska styrprinciper.

Mitt minne, som kan gälla deltagande på kongresser från 1990 i olika roller, säger mig att det aldrig har förekommit att partistyrelsens politiska riktlinjer fått kongressens gehör utan debatt och utan ändringar. Det vore förstås ett stort bakslag för partiets idedebatter och sakdiskussioner om inget diskuterades, om inget voterades eller ändrades. En kongress SKA ändra, utveckla, förstärka och korrigera. (bloggat om dem här)

Möjligen ser jag spöken mitt på ljusan dag. Möjligen har jag en övertro på tidningen Svenska dagbladets mer strategiska upplägg av sina ledarartiklar. Jag vet inte.

Idag handlar huvudledaren om just jobbkongressen. SvD skriver om de politiska riktlinjerna:
Om kongressen sluter upp som en man bakom rådslagens föreslagna politiska riktlinjer och stödjer partistyrelsens rekommendationer fullt ut, så har Sahlin partiets fulla förtroende. Hon kan då styra efter eget huvud.

Men om partiet tvärtom visar splittring är Sahlins mandat för förnyelsepolitiken svagt. Då löper hon risk att se sina egna förslag underminerade av de egna.
Är SvD så "planerande" att man faktiskt med dagens inlägg tänker lägga grund redan nu för en Sahlin-kritisk rapportering? Riktlinjerna KOMMER att förändras och utvecklas av ombuden. Kongressen KOMMER att föra idedebatter och sakdebatter. Ur detta växer ett starkare och än mer förankrat program för framtiden. Med det sakt kan inläsningen av kongressmaterial och annat fortsätta. Jag känner vibbar av en kommande kongress som lyfter...


Fler progressiva bloggar om jobbkongressen på NetRoots.
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Skandal i uppsegling!

whoops

Hur påverkas regeringsarbetet?

- Peter Ingestad, Solna