söndag 25 oktober 2009

Att leva liv i sociala medier - och något om Stora Bloggpriset





Anar
en liten besviken ton när Mymlan skriver om en okommenterad krönika på Aftonbladet om vad sociala medier går ut och inte går ut på. Kan det egentligen vara så svårt? Mymlan tar Gudrum Schyman som gott exempel och skriver.
I de sociala medierna måste man också lyssna på andra, inte bara tala själv. Den som vill få ut ett budskap på Twitter kan lyckas väldigt väl med det, men inte om personen ignorerar tilltal. Det funkar lika dåligt på nätet som ansikte mot ansikte.
"Tiden är ett problem" sägs det ibland. Den undanflykten bemöts också.
Jag vet att också partiledare läser tidningar på nätet och när man ändå är i farten är det inte svårt att skicka ut en länk på Twitter. Det tar inte särskilt mycket tid i anspråk, men ger mig som följer twittrandet en chans att få inblick i vad min partiledare har för sig och engagerar sig i idag....

" Jag köper helt enkelt inte tidsargumentet."
Undrar om inte problemet lika ofta som tidsundanflykten är någon form av "digital vattenskräck". När något dyker upp som företeelse på nätet snarare än i tryckt form verkar många se det som en "teknisk pryl". En mental vallgrav som för några är ganska smal men för andra rena Atlantsimturen. Att lära sig är ett bra botemedel mot denna digitala vattenskräck.

Dagens inlägg på Bloggvärldsbloggen ger också goda exempel.
" Lilith Svensson (KD), Kent Persson (M), Mary X Jensen (M) och Peter Andersson (S). Dem kan man följa oavsett egen partitillhörighet, om man är intresserad av politik och vill få svar på frågor.
Stolt och nöjd, förstås. Sedan det här utkastet skrevs har också Kent hunnit kommentera om sin närvaro på nätets mötesplatser.

Om jag är glad över omnämnandet är jag det motsatta för att ha missat möjligheten att ingå i juryn för Stora Bloggpriset på grund av en gammal e-postadress. Och Mymlas försök att uppmärksamma mig på Twitter gick förbi min då dumma hjärna. Mer om tävlingen finns på Bloggvärldsbloggen. Får lita helt och full på alla andra 100 bloggar som är utsedda och framöver se till att ha aktuella mailadresser inlagda. Säger lycka till, juryn.

Bloggare med Twitter som Mymlan nämner : Lilith Svensson, Kent Persson, Mina moderata karameller
Fler bloggar om Stora bloggpriset: Lyrans noblesser, Annarkia, Trollhare, Svensson, Scaber Nestor, Tonårsmorsa samt länkar till Progressiva bloggar i juryn: Alliansfritt Sverige, Erik Laakso, Kulturbloggen,

Min profil på Facebook och Twitter.


Intressant
?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,