fredag 9 mars 2012

SvD: "Regeringen gav klartecken till vapenfabrik"

Jag tillhör dem som aldrig eller iaf sällan påstår att politiska företrädare ljuger. Olika analyser och uppfattningar kan man ha, men att använda lögnanklagelser i politisk debatt är inte min "grej". Dagens Svenska Dagbladet får mig ändå att vidarebefordra uppgifterna om en sådan. Det har gått en natts sömn sedan senaste inlägget om vapenaffären och jag vaknar upp med en tidning som berättar om just lögnen. Regeringen och försvarsminister Tolgfors informerades om upplägget med bulvanföretaget SSTI redan 2010, skriver man. Uppgifterna kommer från Tolgfors statssekreterare Håkan Jewrell som bekräftar en kontakt om affären med FOIs generaldirektör "i början av 2010".

Vi har sett en rad dementier från regeringen. Som jag skrev igår har väldigt mycket av dessa utspel handlat om det redan kända, det redan diskuterade och det redan KU-behandlade avtalet  från 2005. På ett solklart och nästan överdrivet sätt har man konsekvent försökt tona ner sin egen roll, den egna mandatperioden och det egna ansvaret. Detta trots att Ekots så kallade tidslinje visar att det är under Reinfeldts tid som statsminister som det absolut mesta har genomförts efter ramavtalet 2005.

Om SvDs
uppgifter, som bygger på bekräftelser från regeringens eget "folk" stämmer, så har man med tydlighet använt sig av rena lögner. Det är dags för statsminister Reinfeldt att berätta hela sanningen, inget annat än sanningen om vapenaffären med Saudiarabien.

Mer: AB. Ekot,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,