lördag 11 augusti 2012

Bloggskärpning och sociala medier i övrigt



Så! Bara bestämmer mig för att skriva nu. Temat är i just den här postningen inte det viktigaste. Det är mer ett sätt att få fart på mitt bloggande, att helt enkelt "posta" idag. Sommaren har gått. Almedalsveckan har varit. Semesterfirandet har börjat och slutat. Debatterna har pågått. Affärer har avslöjats. Men mina egna bidrag på bloggen har uteblivit. Undantag, ett inlägg om bostadspolitik.

Nu drar höstens verksamheter igång. De första kallelserna har ramlat ner i brevlådan. Måndag, ett arbetsutskott med Miljönämnden i Huddinge. I mitten av veckan ett presidium med Sjukvårdsstyrelsen. Sen rullar det på. Politisk vardag som också ger uppslag för blogginlägg. Just det har jag sett som en av mina syften med bloggen, även om jag även där lever med konstant dåligt samvete. Men att berätta vad som händer och vad man gör som förtroendevald tillhör uppdraget. Det tänker jag också framöver komplettera med tankar om aktuella debatter och skeenden i politiken. Precis som förut. Precis lika skarpt. Kanske till och med provocerande.

Bloggen är, som Brit Stakston säger, de "sociala mediernas diamant". Var och en har vi ett eget publiceringsverktyg där vi har rätt att uttrycka vår åsikt och rätt att påverka. En rättighet som det gäller att vårda. Mitt eget nätverkande på sociala medier har breddats med tiden. Jag fanns redan i januari 2009 på Twitter. Ett ovärderligt forum med debatter, länkar till material, kontakter med nya spännande människor och med ett ständigt flöde av tips och tankeväckare. Idag är mitt twitterkonto tretton personer från 2 000 följare, något som också kräver sitt. Allt i med respekt för alla dem som har valt att följa mig. Och som jag väljer att följa.

Sedan min förra mer frekventa bloggperiod har Instagram kommit in i mitt liv. Där heter jag PeterAndersson och jag hoppas att du vill följa mig där. Och föresten: Det finns ju en rad program för datorn som gör det lätt att också kolla bilderna med datorn, inte bara med Iphonen. Jag testar nu Statigram. Instagreat är en annan.

Från USA kommer nu tjänsten XeeMe som också börjar få spridning till svenska nätaktiva. Man har en profilsida där man länkar till alla de tjänster på nätet man vill visa fram. Inloggad i XeeMe kan du följa vänner från hela världen, få XeeScore, se statistik och lägga till/ta ifrån dina länkar till sociala medier. Kanske blir det stort. Kanske inte. Jag provar i alla fall.

Livet med de sociala medierna förutom att blogga och twittra: Checka in med Foursquare. "Gilla" på facebook. Ha koll på sin Klout-score men också ge andra +K. Lägga saker på Slideshare. Visa videoklippen på Socialcam eller Youtube. Och allt det andra...Hur det blir med Pinterest får jag se. Det började mer irritation över att flödet där jag trodde man skulle se "Followers" också innehöll en uppsjö av bilder som jag helst hade varit utan, eller i alla fall borde ligga i det generella flödet. Tanken att med bilders hjälp ge uttryck för person eller företeelser tilltalar mig. Men Pinterestlivet är i skrivande stund ganska oklart. Så oklart är faktiskt inte bloggandet. Jag återkommer. Snart!

Tips:
- Läs om sociala medier på Helen Alfvegrens blogg. En ny inspirationskälla för mig.
- Vännen Fredrik Antonsson, Tokmoderaten, slutar blogga. Nedräkning med inlägg från bloggvänner. Jag ska själv skriva ett men läs andras inlägg här.


Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,