onsdag 9 mars 2011

Damberg, Juholt eller Östros - och en stympad kongress

Nyss hemkommen från ett par utbildningsdagar med Huddinges miljönämnd kollar jag nätet och ser hur debatten rullar på. Ja, jag menar förstås inom mitt parti och inför extrakongressen. Det absolut senaste i ryktesfloran är fyrans nyheter som berättar att de två som är kvar som valberedningens mer seriösa förslag är Micke Damberg och Göran Perssons favorit Tomas Östros. Under skrivandet kommer Rapport med en ännu senare, där Pagrotsky säger nej och Juhult nämns som den tredje kandidaten. Under deras sändning meddelas att Håkan också har fått frågan.

För egen del tycker jag att mycket talar för att MD kan bli en mycket bra partiledare. Han har, till skillnad från dem som gärna vill klistra etiketter om "höger" på honom, en djup förankring i socialdemokratins värderingar men är samtidigt öppen för att pröva, lyssna och gå framåt. "Pröva, lyssna och gå framåt är måhända klyscho men det är ledord som socialdemokratin behöver fylla med konkret innehåll. Detta mer än "flum" om "förnyelse" som oftast stannar vid ordet utan att fyllas med innehåll annat än hopskrap från borgerliga ledarskribenter som drar likhetstecken mellan "förnyelse" och sänkta skatter, sämre arbetsrätt och mer privatiseringar.

Jämför jag Reinfeldt och Damberg ser jag samma potential som Micke Damberg att växa till en värdig och framgångsrik partiledare och statsminister. Som fyrans nyheter berättade verkar också väljare tycka så.

Något får mitt hjärta att bli lite varmare. Ett omnämnande när GP intervjuar Staffan Lindström (bloggen Jämlikhetsanden) som lyfter fram min blogg som en av flera favoriter. Kul! Jag har den senaste tiden inte fäst någon betydelse över "topplistor" och annat. Jaja, Jag noterar förstås en andraplats på Politometern och detsamma på Knuff.

Socialdemokraterna samlas snart till kongress. Utöver de valda ombuden kan "vanliga medlemmar" och andra besöka kongressen som "åhörare". En självklar öppenhet men tyvärr har begreppet "åhörare" fått mycket djupare och delvis tristare betydelse under det som har varit. Om den tragikomiska processen från valdagen och framåt har jag bloggat mycket med en vändning för ett par dagar sen. Jag vill att socialdemokratin blir ett offensivt parti igen med medlemmar och sympatisörer som verkligen vill, vill vinna och vågar drömma! Det förutsätter ett ledarskap som har samma målmedvetenhet och vilja.

Ett val
av partiordförande för socialdemokraterna är förstås oerhört viktigt men det avgörande är politiken. Jag tror att det mer var socialdemokratins "ton av gammalt",  brister i sättet att tala med väljarna, ihålighet i jobbpolitikens bild hos väljarna, och en "folkrörelse" som på många sätt dör ut utan att någon reagerar på det och inser det, är viktiga eftervalsslutsatser. Det borde få en snabb hantering. Men om jag tolkar det rätt kommer nuvarande ledning att se allt som vanligt. En organisationsutredning ska tillsättas. Som vanligt ska 2013 - året före valet - vara kongressår då politiken läggs fast inför valet, i stället för att som jag själv och exempelvis Ardalan Shekarabi förespråkar, göra det i höst: Vi behöver tiden fram till valet för att först få upp våra viktiga och positivare kännetecken hos väljarna. Att mna ser oss som gamla och ute (om det nu är så) gör att allt vårt tal om viktiga frågor inte går hem! Att stärka detta förtroende hos väljarna - att återfå det - tar tid! Det räcker inte från 2013 fram till valdagen året därefter.

Jag avslutar med Rebeccas kommentar till mitt inlägg tidigare om "S som vinnare" (se bild ovan). Även om hjärta och hjärna vill lyfta kritik och även om det finns åtskilligt att verkligen ha skarpa synpunkter på handlar det om partiets framtid. En som inte har samma positiva syn som Rebecca är, förståeligt nog, Kent Persson, moderaterna, som i ett inlägg gör "analysen" att det i grunden är partiet socialdemokraterna det är fel på. Som väljarna ganska tydligt säger i opinionsmätningar stämmer det inte. Trots det embarmliga läget och en hantering av partiet som i sin nakenhet övergår det mesta jag och många andra har sett, finns det ett starkt stöd för socialdemokratins politik. Det tänker jag och väldigt många fler att ta kampen för, Kent.

Mer: DNDN ledare / DN med heta namn / SvD intervju med Sven Hulterström / AB om veteranerna. Exp om vetarankritik / Karin skriver ledare /
 AB om Juholt/ DN om Juholt / SvD om läget i kandidatracet. / Exp

Staffan Lindströms nio favoritbloggar:

Högbergs tankar (Peter Högberg)
Mitt i steget (Johan Westerholm)
Med rätt att tycka (Peter Andersson)
Röda Berget (Peter Johansson)
HBT-sossen (Alexandra och Åsa Einerstam)
Rebella (unga S-kvinnor)
Storstad (Marika Lindgren Åsbrink)
Lena Sommestad
Tokmoderaten (Fredrik Antonsson)

- länk till kongressmaterialet.

Fler blogginlägg.
- Johan Westerholm om kongressunderlaget samt om "fan ta er".
- Sara Gunnerud, Rebellabloggen, om brister i dagens material till kongressen.
- Röda Berget om kongressmaterialet
- Martin Moberg om veteranerna
- HBT-sossen...om GP
- JOhanna Graf om att störta i gruset

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern 

Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,