söndag 27 mars 2011

Socialdemokratin - en starkare folkrörelse

Carin Jämtin talade i dag för första gången som partisekreterare till partikongressen. Min känsla är efter att ha lyssnat till Carin detsamma jag kände efter Juholts tal och efter att ha hört många ombuds inlägg. "Sossarna är på väg framåt". Carin tog upp socialdemokratin som parti och folkrörelse, precis som en partisekreterare ska göra. Här är några punkter som jag uppmärksammade:

Kongress 2013: Vi är många som har önskat en tidigare kongress för att partiets medlemmar ska få vara med och påverka politiken men också så att socialdemokratin hinner berätta för väljarna om drömmar och sakpolitik i god tid före valdagen 2014. Det tar tid att förändra bilder! Nu blir det ingen återupptagen kongress i höst. Ska man tolka in något så kan möjligen den "politiska verkstad" i hela partiet som jag efterlyst ingå en arbetet med en nytt partiprogram och även i andra programförslag inför kongressen januari (?) 2013?

Netroots: En tanke som slog mig när man nu talar om bloggnätverk och Netroots, precis som Carin gjorde, är att det inte är något förvånande och konstigt utan blir en allt viktigare självklar del av vårt parti och av våra arbetsmetoder.

Öppenhet: Jag kan i och för sig förstå att man som Berit Andnor försvarar den egna rollen. Därför är det kanske inte märkligt att Andnor påstod att "partidistriktet gjorde vågen" över det sätt på vilket valberedandet hade skötts inför årets extrakongress. Så var det många som inte upplevde det. Därför är Carin Jämtins besked om förbättringar av partiets sätt att utse företrädare mycket viktig. Jag hörde en partivän från Blekinge som i debatten lyfte fram att det måste blir okey att föreslå en kompis till ett uppdrag eller till och med (en eller annan ryser kanske) att det blir helt accepterat att själv stiga fram och säga: "Jag vill!". Och kanske också fortsätta med "därför att ...".

Facklig-politiskt samarbete ska utvecklas. Det var en viktig markering av Carin, inte minst mot bakgrund av att det ibland i den så kallade "förnyelsedebatten" nämns som till och med önskvärt att bryta. Jag tror inte man har förstått vad det samarbetet i grunden handlar om, när man drar de slutsatserna. Carin Jämtin är på rätt spår där också.

Studier. Jag har i många sammanhang tagit upp det "skämmiga" för partiet att SSU ligger ljusår före sitt moderparti när det gäller studier som en självklart del av partiets verksamheter. Uppskattar därför att Carin nu markerar hur viktigt detta är genom att i VU utse en ledamot som studieansvarig. Bra!

Mer:
AB, DN, SvD, AB Åsa Linderborg, AB Katrine, Exp

Bloggar:
- Röda Berget om Jämtins tal
- Peter Högberg om en dag i morgon också.
- Alexandra Einerstam om talet och om kärleksfulla kritiker
- Malin Jonason bloggar också om talet.
- Katarina Nyberg Finn tror att Reinfeldt kollar S-kongressen.
- Ewa Jansson om en partisekreterare..
- Yasmine Lundin med kongressfestbilder och ord till Mona...
- Martin Moberg om unpluged Juholt..
- Cecilia Dalman Eek om Juholt

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,