torsdag 14 januari 2010

Negative campaigning hittar du hos moderatkvinnorna, Per

Det är inte Per Ankersjös postning i sig jag blir mest förbannad på. Maud Olofssons semester i Sydafrika under SAAB-krisen har jag inte bloggat om och ger en förklaring på Helenes blogg. Däremot blir jag rejält förbannad på det Per för fram i rubriken och det inledande stycket. Rubriken som varit mycket exponerad på bl.a. Intressant påstår att S står för det negativa. Han fortsätter: 
i brist på egen politik, egna idéer och med en sönderfallande rörelse så måste man fokusera på en utomstående fiende. Och sedan se till att kasta mycket skit man bara kan hitta. Och när skiten är slut fortsätter man kasta vad man kommer över.
Jag kom precis hem från en kväll med S-valledare i Stockholms län. Vi har pratat valrörelse och metoder. Men förstås också politik. Och visst har våra motståndare nämnts, ja till och med Fredrik Reinfeldt. Men ingen, säger ingen, tar upp metoder för att prata skit, "sämre karaktärsdrag" som vi ska framhålla. Det är den politiska debatten vi tror är vinnande. Både därför att vi tror på vår egen politik och därför att vi ser att människor börjar tycka att det räcker med allianspolitik.

Ankersjö talar om negative campaigning. De enda som har haft konsulter på besök för att lära ut det är allianspartierna och Timbro. Inte vem som helst: världens främste på smutskastningskampanjer, Karl Rove. Kanske ser man resultatet av det besöket på valårets hittills värsta exempel. Moderatkvinnorna som på sin hemsida presenterat en rapport som talar om Sahlins "dödssynder". Allt med djävulsbild och allt..(bloggade om det här)

Jag hoppas att Ankersjö så gott han kan hjälper till att hålla liknande övertramp borta från valrörelsen. Det, Per Ankersjö, är negative campaigning, långt mer än att tycka att näringsminister borde åka hem om många tusen jobb försvinner.
 
Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant?  Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

perankersjo sa...

Peter,

jag noterar att du inte avfärdar min anklagelse, du bara vittnar om att du själv inte tänker bedriva sådana kampanjer och att ni inte planerade det på det möte du besökte. Bra.

Det finns exempel på NC från båda blocken. Jag tycker dock att ditt exempel med moderatkvinnorna var ganska otydligt. Jag har inhet intresse att försvara det men jag tycker inte att din poäng kom fram med exemplet. Det bleknar jämfört med till exempel socialdemokraternas kampanjer mot Maud i Västerbotten. Där skulle Karl Rove antagligen bli djupt imponerad utifrån de egenskaper du tillmäter honom.

Mvh Per

Peter Andersson sa...

Per. Vi har nog inte samma syn på NC om vi har svårt att enas att detta är det:
http://www.moderatkvinnorna.se/?x=artiklar&tmp=moderatkvinnorna-anklagar-sahlin-for-dodssynderna

Om man å andra sidan börjar tala om politisk kritik eller om ansvarsprövning av statsråd (eller för den delen andra företrädare också) som negative campaigning så gör man det antingen för att man missuppfattat begreppet eller medvetet för att sätta bilden att "de är dumma mot oss/mig". Så får det förstås inte vara.

Vad gäller kampanjer i v-botten kan jag omöjligen svara för det, annat än att min generella princip om att det är ovärdigt demokratin gäller också västerbotten.

Jag ser fram mot en valdebatt som handlar om de politiska alternativen. Tyvärr finns det mycket som tyder på att de rödgröna kommer att prata politiska vägval medan alliansblocket sannolikt, med allt större känsla av att ödestimman är här, kommer att ta tag i det sista halmstrået: Reinfeldts personliga förtroendekapital (så länge han får "vara tyst", min anm). Självfallet ställs inte FR:s förtroende mot de rödgrönas poltik. FR:s förtroende prövas inte heller mot Maria W:s dito. FR kommer att ställas mot den bild man samtidigt försöker skapa av MS och förstås av L. Ohly. (levande "Kommunistkoppling osv"

Med detta med lilla scenario är det upplagt för vad som helst. Om inte alla skärper till sig och hjälps åt att hålla politikens anseende högt. Dvs demokratins anseende....

/p