Som en av tusentals trötta pendlare har jag idag upplevt ännu mer förseningar i trafiken. Och det kanske värsta: bristen på information och tåg eller för den delen bussar som sägs komma inom en, två minuter men som sedan verkar som helt bortblåsta. Sedan lång tid är staten ansvarig för att trafiken rullar fram. Och så har det väl alltid varit i alla tider och i alla länder. Där järnvägsrälsen läggs ut meter för meter och där loken ångat fram, där växer också samhällen och människor. Där så småningom höghastighetstågen binder platser till varandra, binds också människor och företag. Är vi inte med i det, kommer vi efter. Ungefär som tidigare historiska missar verkar ha lett till i dagens trafik.
Idag kräver (S) i Huddinge att den lokala kommunledningen sparkar på sina moderata partivänner "uppåt". Och kanske kan vi, som en kommun med ganska bra ekonomi, ta efter lite av Anders Johanssons idéer i Sigtuna. Möjligen är banvaktarstugor något som passar det mer lantliga Sigtuna och inte känns helt, "inne" hos oss. Men man ska inte helt döma ut tanken. Men att ställa upp med lån för att staten ska kunna investera i nya växlar är en klok idé. Det borde också finnas ett utrymme att också förhandla det till ett direkt bidrag. Det torde Huddinges ekonomi kunna bära. Väl medveten om att detta bryter mot finansieringsprinciper och annat, men det viktigaste är att trafiken fungerar.
I veckan skrev dagens födelsedagsbarn, Sakine Madon, en tänkvärd text i Expressen, där en annars "förortspositiv" författare delvis fick kritik. Krönikan kommer direkt i inledningen till den kollektivtrafik som inte fungerar och jag funderar hur ansvariga tänker, var de bor, vilka referensramar de har? Sådant som sen leder till prioriteringarna. Kanske var det just därför som den så kallade NK Express inne i city kunde smita före på investeringslistan när pengar skulle prioriteras.
Men so what. Fixa till så att kollektivtrafiken funkar. Ser att ansvarigt landstingsråd i alla fall närmar sig Huddinge och förorten i morgon. Wennerholm ska till Älvsjö och ta...ett spadtag. Fortsätt gärna nyinvigningar av växlar och signaler ända fram till Huddinge och Flemingsberg. Kommunens kan säkert bidra med en eller annan krona om det är där haken sitter.
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, kollektivtrafik, christer wennerholm, alliansen, snö, SL, pendeltåg,