måndag 28 februari 2011

En dag i Olof Palmes anda

Jag har förstås sett en del av facebook-kommentarerna idag. Bara det - Facebook, en dag då tankarna går till Olof Palme och ett tragiskt mord. Kanske dagen också har en berättigad tonvikt på sorg. Jag tror inte att Olof själv hade önskat det. Min dag började med ett möte med miljönämndens arbetsutskott, sen till jobbet, sen mat och så en träff med äldre i Stockholms arbetarekommun. Tema: vård och omsorg. Just där kan jag se Olof bli lite nöjd. Som han själv upptagen med samhällsfrågorna, stora som små.

Nej, jag kände inte Olof Palme privat. Jag hade turen att en gång få sitta med under en timmes samtal med styrelsen för partiet i Strängnäs. Inte så tuffa statsrådsprogram på den tiden. Jag träffade honom på en SSU-kurs, och jag hörde förstås åtskilliga tal både live och i TV. Han sköts samma år när jag fyllde 23 år och vid hans begravning som visades i TV där partivänner i Strängnäs såg den tillsammans var faktiskt min återkomst i politiken efter ett halvårs uppehåll. Olof var för mig som för Mona Sahlin "socialdemokraterna". Det var svensk politiks absoluta mittpunkt och en central person som bekräftades med eftertryck av omvärldens "Palmebild". Långt utanför landets gränser möttes Olof av oerhört respekt.

Jag tänker lite och kan inte undvika att se Olof Palme i tider med facebook och bloggar och twitter. Avståndstagande? Teknikskeptism? Jag tror inte det. Bara värdet av möten med människor och möjligheten att ha dialog hade säkert lockat Olof till nätets kontakter med omvärlden. Om någon hade guidat i det praktiska....

I Aktuellt hör jag Mona tala om den internationalism som var Olofs stora bidrag till socialdemokratin men också för många i världen en enormt konkret: någon slogs för deras skull. Karin Pettersson skriver i Aftonbladet om Palme och även om Anna (Lindh). Måhända mina egna bidrag till SSU:s internationella verksamhet är små - ett historiskt faktum. Men i det jag såg av Anna under en kort tid av att vara medlem i internationella utskottet i SSU var inte bara den storhet som Anna själv bar på. Hon hade också inspirerats av Olof. Det är kanske de "stora" tankarna den här dagen. Om internationalismen och arbetarrörelsens stora uppdrag som ibland faller undan i dagspolitiken. Så hör jag i och för sig på TV Jan Eliasson och inser att det finns engagerade sossar också i dag..........

Visst är också det här en sorgens dag för mig. Jag väcktes på morgonen av dåvarande "svärmor" som berättade om mordet. Även jag har under åren haft teorier om "Palmemordet". En ännu idag benhård övertygelse om ett mord kopplat till extremister i polis och militär och en oförståelse till alla dem som med säkerhet säger sig tror på Christer Pettersson. Något stämmer inte..

En socialdemokrati som 25 år senare sägs vara i kris. En minnesdag av Olof Palme som kort därefter får ytterligare ett namn efter sig i partiets förteckning över ledare. Ett parti som i dag minns och kanske sörjer men som i morgon går till samma handling som präglade Palmes politiska tid i Sverige.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , ,