måndag 7 juni 2010

Huddinge fullmäktige - Första halvdygnet

Är hemma efter 12 timmar i kommunalhuset och dagens fullmäktige. Vi bröt mitt i behandlingen av nämndbudgetförslagen och har mycket, mycket kvar av både budget och övriga ärenden som fyller pärmen väl.

Jag började direkt med debatt om min fråga ang. det "skrotupplag" som jag och många har reagerat på vid sjön Trehörningen, något jag också dokumenterat i en videosnutt. Fick ett seriöst svar av Thomas Hansson (kd) och jag inser att det inte ett enkelt problem att lösa. Men "skrotupplaget" måste bort och jag hoppas att kommunen trycker på, ändrar planen eller vidtar andra åtgärder för att i alla fall göra det till en strandnära promenad och glänta. Inte som idag..

Själva budgetärendet inleddes med en lång gruppledardebatt. Min känsla är att det blev som på riksplanet. Den budget som faktiskt ska gälla hamnade i skymundan när majoriteten hellre försökte hitta svagheter i oppositionsförslagen. Deras "huvudnummer" är att man INTE genomför besparingar på drygt 40 miljoner. En hel del blev skattedebatt. Lite pinsamt att man hade skrivit om de långsiktiga skattemålen som ett "viktat" genomsnitt av länets skattenivå dit Huddinge skulle nå. Det hade betytt 300 miljoner. Nu visade det sig att det var en annan beräking man hade tänkt vilket motsvarar 80 öre sänkt skatt. På lång sikt. 10 öre lägger man år 2013. 

Spårväg Syd kom upp eftersom vi hade föreslagit ett uppdrag att kommunen ska försöka få byggstart 2013. Det accepterade majoriteten vilket förstås är bra. Däremot påminde jag om att landstingets allianspartier faktiskt avslog ett förslag för en månad sedan om tidigareläggning av Spårväg syd. Illa. De rödgröna förslagen på riksnivå gör att vi har ordnat pengarna också.

Den stora debatten handlade om vårt förslag att ge barn till arbetslösa och föräldralediga rätt till 30 tim förskola. I "pengaförslaget" skrev vi "Påbörja införandet..." och i förslaget till uppdrag "Se över tids- och taxeintervaller..."för att kunna genomföra reformen. Här uppstod något som på väldigt tidigt visade sig vara tänkt som en illustration rent allmänt av "oppositionens ansvarslöshet". "De kostar mer än ni har avsatt", dundrade majoriteten och nämnde spannet mellan 12 och 40 miljoner. Vår "startsumma ligger på 3,6 och motsvarar kostnaden för vårdnadsbidraget.

876 barn i Huddinge berörs. De får idag inte den grund för framtiden som förskolan redan i dag och än mer framöver kommer att ge barnen. Därför ville vi öka tiden. (jo, föräldrarna bestämmer sen..) Efter dagens sammanträde får de fortsätta att stå utanför den "mertid" som de borde ha rätt till. (nu 15 timmar)

En
brist i debatten också här, blev att det som blev beslutet inte förklarades. I stället för vårt förslag beslutade fullmäktige att "ser över tid- och taxeintervall i syfte att öka valfriheten för barnfamiljerna". Vad det står för missade jag och många med mig. Har man tänkt sig en "stresstaxa" för förskolan i Huddinge?

Ett av mina inlägg handlade om uppdraget vi ville ge om folkhälsofrågor. Avslag, här också. Det verkar som man tycker att allt redan är tillräckligt bra. Och i morgon fortsätter det.

Huddinge fullmäktige sänds på nätet och i tv.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,