onsdag 16 juni 2010

Moderaterna bör åter få frågan: "Vill ni eller vill ni inte ha marknadshyror?


I den moderata, retoriska förnyelsen verkade ett ord vara särskilt viktigt att fly bort från. "Marknadshyror". Partiledningen markerade: "Vi stänger den diskussionen".  Så sent som för en månad sen bloggade moderaterna i riksdagens civilutskott: "Inga marknadshyror föreslås". Samma garantier ges på partiets hemsida.

Det är därför jag blir mycket förvånad när jag slår upp senaste numret av Handelskammartidningen, från Stockholms Handelskammare. Här får några riksdagsledamöter från Stockholms län svara på frågor inför valet. För moderaterna är det Anna König Jerlmyr som svarar, inte på ordet marknadshyror, men däremot ja på dess innebörd för nyproduktionen och andrahandsuthyrning.

Vad står det för? Att Anna har en annan syn än partiet? Visst kan det vara möjligt men uppträder en så rutinerad riksdagsledamot under partinamn så tror jag inte på det. Splittring i moderaterna? Ja, kanske. Jag tror att det handlar helt om att hålla den glansfulla retoriska "Nya"-linjen.

Möjligen är frågan något mindre aktuell sedan parterna på bostadsmarknaden har träffat uppgörelse och, om jag förstått rätt, gör att lagstiftningen anpassas till det. Att partiet framöver skulle köra över den uppgörelsen kan man möjligen spekulera om teoretiskt men jag tror det inte. Det utesluter inte att moderaterna kan ha en uppfattning i frågan. De som läser Handelskammarens tidning vet nu att partiet säger tydligt JA till "fri hyressättning". i nyproduktion.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,