tisdag 29 juni 2010

"Martin Urban Ceasar Kalle - inte mer i solis skalle"

27 år sen MUCK. Ändå känns de nio månaders total tristess som jag genomled på A1, 6 kompaniet i Linköping som en milstolpe i livet. Uppgiften titulerades "Batteriplatsbiträde", något av artilleriets mer tjänstemannaliknande uppgifter med möjligheter att ganska ofta bära "malajbyxorna, de gröna, och lågskor. Om jag fattade rätt var vår uppgift att räkna ut var kanonerna stod i förhållande till varandra och sen ge detaljerade instrutioner till hur "kanonröret" på Haubits 77 skulle ställas in för goda träffar i målområdet. Men lumpartiden var också de vanliga inslagen: Främst discot Lorry på onsdagkvällar, excercisträning på kaserngården, fysisk träning, tristess, markan, resor till skjutfältet Villingsberg, eldposttider, slocknade kaminer, härliga kompisar, slutövning, tremilamarsch m.m. Jag missade dock en del aktiviteter som den första fältövniningen, den riktigt "fältmässiga". Hade valts till biträdande kompaniassistent och var på kurs med regementschefen och åt tårta. :-)

Jag tänker på det när jag läser dagens debattinlägg på Brännpunkt i SvD. Tror att debattörerna, bland andra Björn von Sydow, har många viktiga poänger med det de skriver. Inte minst om att slopad värnplikt tar bort något viktigt i "folkdjupet". Däremot har jag en känsla av att det i praktiken redan har gröpts ur. Den kull på kanske 60.000 unga (då bara pojkar :-( som ryckte in när jag gjorde det, han successivt minskats.

"Lumpen
"
har nog, tror jag, haft en större roll än vi tror, både för förankringen av försvarsmakten men också som en del i den personliga utvecklingen. Nej, jag ser inte "krigslärdomarna" som den utvecklingen, mer de andra och mer mänskliga inslagen och erfarenheterna. Men nu blir det från 1 juli "totalmuck" för alla. Stackars, stackars pojkar*.

* eftersom mina egna lumparminnen endast bygger på manlig värnplikt använder jag begreppet "pojkar". Dock tror jag att tjejer precis som på alla andra ställen gör minst lika bra insatser som vi .

Bilderna ovan:
1) A1 6 komp   2) Jag själv: 6420 Andersson   3) Kapten Ulf Stenberg

Fler som bloggar:
- Jenny Petersson om en förlegad värnplikt..
- Lena Sommestad om alltför snabba beslut...
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,