söndag 27 juni 2010

En statsråd för EU-frågor som surar över större EU-enighet??


         snott bild från "Makthavare.se
I morse postade jag om den överenskommelse som de rödgröna partierna har träffat om EU-politiken. I rapporten finns stora ambitioner om att kritiskt förändra och förbättra samarbetet i de delar Sverige kan göra det. Där finns ambitiösa mål att påverkar EU:s miljö- och klimatarbete. Där finns en rad konkreta punkter och bland dem det möjligen "popolistiska" men ack så rimliga kravet att EU ska sluta med det vanvettiga att pendla mellan Bryssel och Strasbourg.

Om jag hade ansvaret för svensk EU-politik så skulle jag vara nöjd idag. Det skulle innebära en ökad tyngd, med reservation för att vi som land är ganska litet trots bred EU-uppslutnining. Men visst borde jag glädjas mer åt enigheten, få en bättre position och en starkare röst att tala med i EU-sammanhang. Nu är ju EU:s politiska delar inte något där nationen betyder allt eller ens mest. Partigrupperna är basen och den mediala bilden som ibland sätts av "delegationer från Sverige" stämmer inte. Men visst skulle jag utnyttja om partier mitt hemland sluter upp bakom mig som EU-minister.

Birgitta Ohlsson verkar inte ha reagerat så, något som förvånar mig. Hon är en mycket klok person och borde se en framgång i att de rödgröna nu har en stark plattform. Tyvärr tar partitaktiken, eller ska vi säga allianslojaltiteten, över. Det är trots allt snart val. EU-positivare partier till vänster blir ett slagträ för att slå split inom oppoitionen. Jag har sett utifrån ett valtaktiskt perspektiv, stor förståelse för att hon använder det så. Sett utifrån Sveriges kraft och arbetsmöjligheter är det, om än på marginalen men dock, obegripligt. Birgitta borde le idag.

Fler som har reagerat efter morgonens inlägg:
- Kent Persson har fler funderingar men borde vara glad :-)
- Mark Klamberg verkar första ha döpt inlägget till "Välkommen ändring.." men sen ändrat till en hänvisning till Vänsterpartiets partiprogram. Jag noterar bara mitt eget partis program om "Republik", sedan 1911 (?)
Rasmus Lenefors bloggar om uppgörelsen.
- Fredric Kjellberg med en slutsats som möjligen kan reta en eller annan. S-v-mp kan knappas tvingas hålla en EU-nej-linje för att inte ge utrymme för det SD som ska bekämpas med goda argument och folkligt förnuft.
- Tokmoderaten om detta och bilköer in i Sundbyberg...
- Thomas Böhlmark med frågor om vänsterriktningen..
- Martin Moberg med sammanfattning av uppgörelsen.
- Jonas Sjöstedt om uppgörelsen faktiskt är något nytt...i alla delar..
- HAX bloggar och kommenterar inlägg med att "jämställdhet och sådant är lite av ett lyxproblem just nu"

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,