fredag 7 maj 2010

Politik 2.0 dagen efter - och oändliga möjligheter framåt

Igår skrev jag om en julaftonskänsla: gårdagens boksläpp på Österlånggatan 28 i Gamla Stan. Och där fanns julklappen med stort J, utdelat till ivriga medförfattare, politikerskribenter och andra som brinner för de sociala medierna. "Boken Politik 2.0 av Brit Stakston och medförfattare blir min egen husbibel. Men jag är helt övertygad om att den kommer att vara ett "verk" som ger stor drivkraft och framtidsenergi till att oss som ägnar (viss) tid till sociala medier eller kanske mer riktigt sagt, inser att det är en del av ett verkligt rikt liv.

Från idag är boken min reseläsning på pendeltåget. Jag tror att det blir första läsningen. Men där finns inspiration och där väcks tankar som gör att det för många kommer att vara texter man läser om, tänker en gång till på och får nya perspektiv av de många skribenterna. Just det där utbytet som inrymmer en sån kraft i de sociala medierna, om och när de drivs just så: gemensamt utbyte av tankar och idéer som om det görs på rätt sätt kan "förändra världen". Och även om just vi som ser sociala medier med dom ögonen alltid drar åt samma håll politiskt så gör vi det med samma övertygelse om kraften och det djupt demokratiska som allt bygger på. Och jobbar lite efter det Brit S skriver i en debattartikel nyligen, här kommenterad av mig.

Byst med folk. Ett givande samtal med Unni Drougge, ett statsråd, tillika medförfattare (Göran Hägglund) Bloggare som Farmor Gun, Emma (Opassande)  och förstås de medverkande: (snott från Anna Troberg Hadnews, som snott av Emma, som snott från Erik):

Maria Ferm, Anders Wallner (mp), Eva-Lena Jansson, Peter Andersson (s), Rossana Dinamarca, Ali Esbati (v), Mary X Jensen, Kent Persson (m), Annie Johansson, Fredrick Federley (c), Lilith Svensson, Göran Hägglund (kd), Annika Beijbom,Seved Monke (fp), Gun Svensson, Johnny Olsson (pp) Övriga skribenter: Brit Stakston, Nikke Lindqvist, Erik Laakso, Anders Mildner, Jocke Jardenberg, Niclas Strandh, Martin Lindvall & Lotta Sandin.

Fler som bloggar: Jonathan Rieder Lundkvist, Anna Troberg, Unni Drougge, Emma, Opassande, Deepedition, Enligt min humla, Johan Lange, Göran Hägglund,



Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,