söndag 23 maj 2010

Kulturen som valfråga - en omöjlighet?



Allt medan dagens städning av partilokalen i Solna har engagerat mig har vänner i NetRoots, de progressiva bloggarna, skrivit en rad inlägg om kulturpolitiken. Jag kan inte påstå att jag är en särskilt bra följare av kulturpolitiska debatter. Möjligen är det märligt och kanske är det precis med kulturfrågor jag borde hålla på. Mitt liv har, utan att jag särskilt ofta tänker i såna termer, haft kulturinslagen som fundament i livet: allt från egna insatser på gitarr eller piano, bokläsning, bio- eller besök på muséer, mitt nuvarande "liv" som linedancare, skoltidens teater eller låt vara trevande försök att skriva en deckare. Och så bloggen förstås. Det är kultur. Roseemari på Kulturbloggen skriver:
Bloggverktyg är ett fantastiskt verktyg för demokrati och delaktighet. Var och en som startat en blogg, skriver något och klickar på publicera får se sin eget text på datorskärmen. Att se att man själv kan skriva något och som andra kan läsa, är utvecklande.....

..På samma sätt är det utvecklande att blogga, oavsett vad någon bloggar om.
Att vara aktiv i sociala medier som Twitter, Facebook, LinkedIn ger kontakter, nätverk och nya intryck...
, hur blir det då med kulturfrågor och valrörelsen? För drygt ett år sedan skrev Mona Sahlin och Leif Pagrotsky på SvD:s Brännpunkt om kulturen som valfråga.
För oss socialdemokrater är det dags att ta strid för det centrala i kulturpolitiken. Vi vill göra kulturen till en valfråga i 2010 års val. Vi står för en kultursyn, där mål som jämlikhet och demokrati, öppenhet och kulturell mångfald, frihet och kvalitet är fundamentala.
Nu är vi snart där. Valdagen. Ska man vara riktigt ärligt så har inte den kulturpolitiska debatten tagit fart. Kanske med dagens inlägg från NetRoots-bloggarna. Annars verkar det vid en sökning på Politometern som det skrivs ganska jämt om frågorna över partigränserna. Däremot är min erfarenhet att det när det kommer till pengar ofta är "rödgröna" kommuner som avsätter mer än allianskommuner. Och på samma sätt brukar det vara på nationell nivå.

Om ambitionerna att kulturen ska slå igenom som valfråga verkar den förre och i min världsbild den "riktiga" Kulturministern, Bengt Göransson, vara skeptisk till när han intervjuades inför sitt boksläpp av SvD.
–Det är en vällovlig ambition, men jag är inte säker på att det lyckas.
Varför inte?
–För att en valrörelse måste bygga på konfrontation och kulturpolitik lämpar sig inte för det. Inom kulturpolitiken finns motsättningarna oftast i grundläggande värderingsfrågor och de mår inte väl av att reduceras till frågor om si och så mycket pengar hit eller dit.
Hittar också ett äldre citat av Göransson på Ulf Bexells ett år gamla inlägg: Inför Kulturåret 2007 uttryckte han sig:
- Jag konstaterar att till all lycka så existerar kulturen också utan kulturpolitik…. Det mest för-vånande i år har väl annars vart den bristande respekten för yttrandefrihet. Som när Stockholms kulturborgarråd skrev i SvD i september att ”vi måste förtydliga de kulturpolitiska målen så att konstnärerna vet vad som förväntas av dem”.
Ska man tro Göransson så kanske världen överlever en valrörelse utan kulturdebatt. Men den blir bra mycket fattigare och torftigare på det viset och den ger inte de viktiga beskeden om vilken riktning politiken tar efter valet. Tror nog att de många inläggen under min städdag har vartit viktiga, trots allt.
.
- S-buzz sammanfattar inläggen.
- Peter Högberg önskar ett praktiskt program och tar utgångspunkt i Vimmerby.
- Rödgröna om kulturpolitiska initiativ
- HBT-sossen om att göra kulturen till valfråga, nr 1, nr 2 , nr 3,
- Hannah Bergstedt med viktigt inlägg om kulturen.
- Peter Johansson om Nationalteatern

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Raymond Svensson sa...

Hej Peter, i februari bloggade jag om kulturen som valfråga: http://raymondihaninge.blogspot.com/2010/02/gor-kulturen-till-en-viktig-valfraga.html. Med en uppföljare senare http://raymondihaninge.blogspot.com/2010/05/leve-kulturen-i-politiken.html. Och det hoppas jag fortfarande ska bli en realitet. Det är både kulturarbetarna som alla övriga betjänta av. Roligt att vi båda tycker kultur är viktigt. Synd bara att våra partier eller "allierade" inte tycker samma sak.

minata sa...

Den absolut viktigaste valfrågan för oss kulturarbetare är försvaret för upphovsrätten. Leif Pagrotsky(S) är på rätt spår.
Men det finns S-bloggare, bland annat Kulturbloggen, som går i Piratpartiets fotspår.

Fakta om Piratpartiets politik.
Jag som upphovsman förlorar kontrollen på mitt verk dag ett och mitt verk får status Public Domain efter år fem. Därför är det mycket ledsamt för en socialdemokrat att Kulturbloggen ser Rick Falkvinge(PP) som ett föredöme i kulturfrågor.

Alexandra Einerstam sa...

Wow. Vilket bra inlägg!