onsdag 21 februari 2007

Leijonborg - en förnimmelse av forntid.....


Med koppen påfylld med ett starkt, välbryggt kaffe satte jag mig tillrätta vid bordet och slog upp tidningen. Ett moln av damm slår upp mot mitt ännu morgontrötta ögonfäste och genom min hjärna pulserar en plötslig förnimmelse av forntiden, en känsla av att helt plötsligt och oväntat ha transformerats bakåt till en annan tid. Ja, att läsa alster av folkpartiledaren Lars Leijonborg alltför tidigt på morgonen kan leda helt fel. För det första är den otroligt och olidligt tråkig och verkar skriven av någon överbeläst sakkunnig som under sina studier har irriterats på att i sin omgivning se och höra elevkamrater som egentligen inte borde få vara där. Och visst har "leijonkungen" mycket av det gamla och förgångna i sig när han på DN debatt resonerar kring hur den där oförskämda spridningen av högskolekunskaper till allt fler ungdomar som den så förhatliga sossepolitiken har skapat ska kunna korrigeras. Med inspiration från statsrådskollegan Maud vill folkpartiets ännu sittande ledare göra högskolan smalare men vassare, uppenbarligen.

Att han slår till mot skoterutbildning får väl vara en källa till konstruktiv debatt med Sverige ovanför Dalälven. Detsamma gäller andra områden som är föremål för den högste utbildningsministerns påhopp i DN-inlägget. Det allvarliga för mig är de värderingar som artikeln bygger och det signaler som ges. Att det i Sveriges högsta politiska ledning finns en övertygelse om att hårdare tag, skarpare regelverk och piska i stället för morot ska vara vägledande. Att stora grupper som idag får möjlighet att plugga vidare nu ska avvisas för att "på golvet" lära sig hantverket och sen bidra till produktionen. Att det INTE är den enskildes drivkrafter, intressen och drömmar som ska styra hur just JAG vill att mitt livslånga lärande ska se ut. Det ska folkpartiet göra. Med inslag som knappast är framtidsinriktade, moderna eller stärkande för Sverige. Egentligen borde vi göra mer för att minska den sociala snedrekryteringen ännu mer. Fler måste få plugga! Inte färre. Men det allvarliga i inläggen är nog frånvaron av framtid, oviljan att utveckla den högre utbildningen i en värld som förändras och där kanske andra meriter än just tyska språket kan vara väl så angelägna. Och som en stark drivkraft ligger där också målet att tidigt dela upp unga i teoretiker och praktiker. Att tidigt sätta några i studier och andra till att jobba med händerna. "Då behövs inte det teoretiska. Arbetare föddes du- Arbetare ska du förbli och var stolt över det".

I artikeln betonas också att Komvux ska inte vara del av ett livslångt lärande utan uppenbarligen en kvalificeringsfabrik för alla dem som stötts bort av den liberala högskolepolitikens praktiska utformning. Och självklart får den regel som värderar erfarenhet av liv och arbete en dolkstöt. Det har alltid varit högerns hatobjekt nummer ett, tillsammans med målet att högskolan ska ge i alla fall hälften av eleverna en högskoleutbildning. Här bubblar den djupt inneboende folkpartistiska vreden över att det har funnits ambitioner att öppna den högre utbildningen för fler. Och visst går den på många liberaler en isande rysning nedför ryggmärgen om man nämnder högskola och universitet i samma andetag som förskola...Det livslånga lärandets väg kan inte vara lika bred hela sträckan, är den djupa övertygelsen.

Jag betalar tillsammans med andra skattebetalare varenda krona av de medel som Leijonborg har att leka skola med. Precis som för vården om de äldre, för förskolan och en bra kollektivtrafik gör jag och andra det med ganska stort mått av stolthet. Men den utestängsningspolitik som högerregringen nu för på alla områden drar onekligen ner viljan att vara med i det systemet.

Det kan möjligen vara en källa till plågsam smärta att undertecknad har fräckheten att reagera på frågor om högre utbildning. En skribent med enbart en patetisk 10,5-poängare, offentlig kommunikation vid Gotlands högskola på kurs arrangerad av en sosseriksdagsgrupp i bagaget.
En person som ju egentligen borde tillhöra den folkpartistiska produktionsbasen, finnas på fabriksgolvet, producera för de redan väl etablerade. En i och för sig engagerad samhällsmedborgare som dock inte hade så stor lust att öppna tyskaböckerna alltför ofta under de fem år som detta enligt min mening förhatliga ämne fanns på schemat. Men som möjligen hade någon form av potential inom andra ämnesområden som dock förblev i sin linda...
De är synd att dagens unga som bär på sina livspotentialer som inte råkar vara Leijonborgs favoritämnen ska få dörren slängd i ansiktet och förnekas en utbildning utifrån sina förutsättningar och intressen. Dagens inlägg av L.L är extremt torrt, tråkigt och bakåtsträvande Som blundar för att Sverige, ett litet land med höga ambitioner att vara en högskola för många, faktiskt lyckas alldeles strålande inom forskning, teknisk utveckling och i konkurrensen med omvärlden. Som nästan alltid kan vi bli bättre. Därför borde inte dagens DN-debatt någonsin ha skrivits....

Andra bloggar Intressant om, , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror jag håller med dig om målen med utbildning i Sverige - åtminstone om jag utläser dem riktigt ur ditt inlägg idag - men jag vet inte om vi har samma ideer om sättet att nå dit. I mina ögon så har den borgerliga "valfriheten" i gymnasieskolan (som socialdemokraterna tyvärr gick med på) snarare ökat än minskat den sociala snedrekryteringen. Om det finns både manikyr och franska på schemat så vet vi vilka socialgrupper som eleverna i respektive klass kommer ifrån. Man lurar arbetarklassens barn att välja kurser som sedan inte alls är dem till hjälp när de kommer till högskolan.