söndag 14 februari 2010

Schlingmanns skatteklyftor - men maila mig gärna m-förslagen om dagis på helger och nätter

Det var väldigt nära men reporterns avbrott sabbade tyvärr allt: för första gången, vad jag sett, skulle nu en ledande moderat - Per Schlingmann - ställas till svars i Agenda för de uppenbart vilseledande och upprepade uppgifter om sänkta skatter som en satsning man gör på de med låga inkomster. De allra flesta tror jag inte accepterar "formella " procenttal. Det handlar om hur våra totala skatteinkomster används. Om hur den totala politiken slår, skatter såväl andra föreändringar i hushållens inkomster.

Den största klyftan mellan männskor i vårt land skapas förstås av arbetslösheten. Regeringens stora valsvek om jobben är på så sätt det mest allvarliga. Hushållens förändringar efter regeringens försämringar av a-kassan påverkar också hushållens disponibla inkomster. Därtill alltså fördelningen av de sänkta skatterna med lånade pengar. Man prioriterar inte bara bort förstärkningar i välfärden före sänkta skatter. Man genomför också skattesänkningarna på ett sätt som utan tvekan och utan möjlighet att pladdra bort gynnar de som redan är ganska välbeställda. Mer om detta på Marikas ypperliga blogg "Storstad", från vilken jag har lånat bilden. Och för att dementera en uppgift som Schlingmann påstod: att man från moderat håll driver rätten för föräldrar till förskola på nätter och helger.

Per:
maila mig gärna de förslag och finansiering som du och moderaterna har lagt om detta. Jag är rysligt nyfiken.

Fler inlägg av mig om detta ex här.
- Edvin Alam har bloggat med andra perspektiv...
-
Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant? 
  Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,