lördag 27 februari 2010

Charmoffensiv mot SL-resenärer i stället en ny pinsamhet

Idag skriver oppositionen i SL:s styrelse om kaoset i trafiken. Det räcker inte med rabatt på nästa kort-köp. Det krävs mycket mer, inte minst när det gäller informationen. Och hela Wennerholms försök att hålla mungiporna uppe på de (oss) plågade SL-resenärer verkar i stället ha blivit ett negativt PR-jippo som bekräftar SL:s problem. Personalen visste inte om rabatten och började i stället debattera med allt argare kunder framför kassorna i spärrarna. 

Det är inte utan att man undrar vad som egentligen händer. Gick igår på perrongen och hörde rapporter om att "de senaste dagarnas väderlek..." osv. Just vid det tillfället fanns egentligen ingenting, säger ingenting, i väderleken som borde orsaka kaos och förseningar. Anna Wersäll, Handelskammaren, skriver i sin krönika.
Alla skyller på varandra och ingen vill ta på sig ansvaret för att trafiken inte fungerar när det blir vinter i ett land som brukar ha vinter. Men nog finns det andra syndabockar än Vår Herre. Av de länder i Europa som brukar ha vinterväder satsar Sverige allra minst på drift och underhåll av vägar och järnvägar, 0,5 procent av BNP
Den som läser igenom vad trafiklandstingsrådet har sagt i landstinget ser att en ständigt återkommande upplysning är att "SL:s kunder aldrig har varit mer nöjda". Jag är mycket tveksam till om det fortfarande gäller. Det borde nu gå att rensa bort den politiska retoriken en aning för att ordna upp trafiken i länet långsiktigt. Och då försöka komma ihåg att snö faller med jämna mellanrum i vårt land.

Fler bloggar:
- LadyGrey fick inte rabatt...
- Kommunledningen (m, med flera) i Haningen som är glada.
- Christer G Wennerholm bloggar med pressmeddelande.

Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant? 
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,