söndag 28 februari 2010

Söndagskrönika om demokrati, en kopp kaffe och ett badhus

Demokrati står för "folkstyre". För att på något sätt hantera detta kollektiva inflytande har människan uppfunnit det representativa. Vi träffas inte alla på en gång utan skickar de vi har förtroende för. "Politiker". Med sina fel och brister har det sättet att styra samhället ändå funkat ganska bra där det har prövats. Måhända en kontrast: där demokratin inte tillåts krävs den av "folket". Där den finns och till och med skulle kunna blomstra beroende på medborgarnas engagemang och kunnande - och materiellt höga levnadsnivå - händer det att det klagas på den. "Politikerna" ska ersättas med "köksborden".

Mig veterligen finns det politiker i staden Timrå också. Just nu torde några av dem vara flitigt uppvaktade. "Någon" har skickat ett papper som säger att kaffet till de äldre på kommunens äldreboenden ska ransoneras. Yes. Inte klokt. Däremot får någon gärna rätta mig om jag har fel. Men jag betvivla att någon politiker varit inblandad i det urkorkade beslutet. Dels är det ju i sak fullständigt befängt. Dels borde även politiker i Timrå ha någon form av politisk fingertoppskänsla. Eller möjligen förankring i människors vardag. Där "folkstyret" ska börja.

Samma idioti i min egen kommun. Här har priset i kommunens badhus höjts kraftigt. I fullmäktige förra gången tvingades den ansvariga folkpartisten och nämndordföranden stå tillsvar. Ja, tjänstemännen hade höjt priserna. Ordföranden - den ledande i denna "folkmakt" på fritidsområdet i Huddinge- visste inget. Däremot försvarade hon det.

Det fanns en tid då så kallad "målstyrning" användes nästan varje möte. Politikerna skulle sätta mål och följa upp. Resten skulle tjänstemännen sköta. Jag ycker detta är dravel. I många fall är människors vardag och krav på sina företrädare sådant som handlar om konkreta "små" saker. Med målstyrningsdravlet har den politiska demokratin urholkats, i alla fall mentalt. Beslut som är självklara att fattas av folkets ombud överlåts till tjänstemän som inte kan ställas till svars inför det folk som borde kunna påverka makten. 

Det omvända är lika fel. Politiska företrädare som tror sig slippa ansvarstagandet genom att använda tjänstemän som förkläde därför att man inte vågar ta debatt, förklara eller stå för sina beslut. Hur det exakt är med kaffet till de äldre i Timrå vet jag inte. Mer vet jag om badpriserna i Huddinge. Jag tror inte en väljare gillar det politikerna direkt eller indirekt har beslutat.

Uppdatering för att ingen ska kännas sig undanhållen information: ja, Timrå kommun är om jag förstått rätt styrd av (S). Det förändrar inte min krönikas budskap..ett dyft.

Läs även krönikor av Kent Persson, Peter Högberg, Peter Johansson, Martin Moberg, Johan Westerholm. Även Carro, Syster dyster skriver.

Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant? 
Läs även andra bloggares åsikter om

7 kommentarer:

Tokmoderaten sa...

Tack Peter! Tack för att du struntade i färgen på styret i Timrå och lättade på ditt hjärta. Oavsett politisk färg så på de styrande är dylika beslut värt att fördömas unisont.

Ett lite mindre tack då för att du bojkottar att länka till min opolitiska krönika om Chile...

Unknown sa...

Du missade att pinga upp mig :)

Tokmoderaten sa...

Han skiter i oss Högberg. Linedancen har företräde...

Peter Andersson sa...

snälla, snälla, snälla.... Söndag kväll ÄR linedance alltid överst på att göra. :-)

P

Anonym sa...

Om indragningar av kaffet till gamlingarna: Nu satte man verkligen kaffet i vrångstrupen. Tänk att som gamling förnekas en kopp kaffe, kanske det enda "elixir" och känsla till glädje som finns kvar i livet?!
"Människan kan inte leva på bröd allena, (nä kaffe måste det vara till)" /gt

Systerdyster sa...

Nej, jag tror inte att det beror så mycket på politisk färg ute i kommunerna. Men jag har arbetat hos några av de större företagen inom äldrevård och sett hur man sparar på ALLT. Plasthanskar, blöjor, mat etc. Under en period fick de gamla 1 smörgås tull frukost och som pålägg fanss valet att ha ost eller inte ha ost. Självklart sitter inte politiker och beslutar om 2 koppar kaffe eller 1/2 ägg men de bidrar till att snåla in genom upphandlingar där den som lägger billigaste budet vinner. Och det innebär i praktiken att det sedan snålas in på allt!

Peter Andersson sa...

gt: jag plågas av att bara tänka tanken på begränsningar i mitt kaffedrickande.

Systeryster. Tack för synp. Vet inte, men det kanske är något som ligger bakom förslaget. Däremot ser jag på Fia Arkelstens (m) blogg att hon har ett svar om att Timrå inte har fattat det beslutet...

http://arkelsten.blogspot.com/2010/03/kaffefrihet-nu-aven-i-timra.html