lördag 23 juli 2011

Tankar från hjärtat dagen efter och tillbakahållen vrede

Går och lägger mig och har då följt mediernas berättelser om en tragik och katastrof i Norge. När jag vaknar igen på lördagen är katastrofen total. Inte sju utan 91 döda. Flest offer på AUF-lägret på Utøya. Precis som oerhört många andra känner jag smärta och en oerhörd sorg.

Frågorna jag ställer mig tillsammans med en hel värld är förrstår varför? Och hur kan det hända? Och varför just AUFs unga medlemmar? Men också funderingar om Oslobomben. Men så här dags får spekulationer vara för min del. Fakta verkar ändå vara att det är en norsk gärningsman som är gripen och som medier skriver om. Anders Behring Breivik. Nej, det verkar alltså inte vara som antyds i DN, och Henrik Brors så kallade analys: att det är en "vanlig" terrorism kopplad till Norges engagemang i ex Libyen som har kommit till Norge. Ingen "muslimsk" terror som en del på svensk politisk ytter-höger-kant skrev om på Twitter direkt efter smällen i Oslo. Det verkar i stället vara dess motsats. En person djupt engagerad i nationalistiska rörelser och anti-islam-rörelser.

Jag låter det vara just för tillfället. Jag har hört statsminister Jens Stoltenberg som på ett oerhört starkt sätt tala om att terrordådet inte ska mötas med hat utan med ännu starkare demokrati. Jag har alldeles nu hört AUFs ordförande uttala: "Vi ska tillbaka till Utøya".

Någon har beskrivit att det det i varje stad och varje fylke i Norge finns någon som på något sätt känner någon som har drabbats. En reporter beskriver att Norge kanske drabbas av samma fenomen som efter 11 september i USA: Hela grundtryggheten i livet raseras.

Stoltenberg markerade att det idag handlar om att ta hand om varandra. Nära och kära. Grannar och vänner. Det ÄR tillåtet att "bara" sörja", bara gråta och bara vara en dag som den här. Vi har nog alla tänkt tanken eller sagt att "livet måste gå vidare". Hur svårt man än tycker att den insikten är idag så blir det så nu också. Där kommer oerhört många perspektiv in. Hur påverkar tragiken vardagslivet i Norge? Det är ett enormt slag mot demokratin och inte minst mot norsk socialdemokrati. Därmed också ett dåd mot värderingar om öppenhet och demokrati. Ingen av alla oss som nu gråter efter gårdagen kommer att sitta still och tyst om demokratin hotas!

Så långt för nu. Det kommer att finnas oerhört mycket att säga om detta. Det där i rubriken om "vrede" handlar förstås om gärningsmannen och inte minst de idéer han verkar ha stått för. Men också därför att ledande SD-politiker under dagen har försökt använda detta på ett mycket tidigt skede för sina syften. Om detta återkommer jag garanterat. Men inte nu. Nu har alla, även jag, rätt att bara sörja.

Mer om detta
: DN om gärningsmannen, DN2 om detta, DN om Reinfeldt, DN om räddningsarbetet,
DN om Stoltenbergs presskonf, SvD med Ali Esbatis ögonvittnesskildring. AB; AB,ledare.

Bloggar: Camilla om att ha mördaren som FB-vän. Peter Högberg, Sebastians tankar, Fredrik Antonsson, Kent Persson, Leines blogg, Helena Ericson, Björn Andersson, Jinge, Röda Berget, Mattias Lundbäck, Kristian Krassman, / Jämlikhetsanden / Johan Westerholm , Signerat Kjellberg med bilder,. Martin Moberg, Ulf Bjereld, Peter Högberg,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,