fredag 22 juli 2011

Sociala medier, Politik 2.0 och en bloggares nystart

Sista semesterdagen. Sedan helg och därefter åter till jobbet under fyra veckor för att sedan ta en tredje semestervecka på Mallorca. Därefter höst på allvar. Det här året har semesterbloggandet varit ytterst sparsamt, precis som det var under halva våren. Jag tappade gnistan, inspirationen och trots flera försök att göra omstarter rann det ut i allt längre bloggfria perioder. Det var nog nyttiga avbrott efter ett par år av nästan oavbrutna serier av inlägg. I Almedalen blev mitt avbrutna bloggande till och med omnämnt i webb-TV. "Godmorgon Almedalen". Möjligen var det något som lade inspirationens bränsle i bloggar-maskinen. Det där sista kanske föresten förklarar en del. Om bloggande blir just en maskinell sak där volym blir lika eller kanske till och med viktigare än kvalitet och innehåll, då kan det lika gärna få vara. Men jag tänker ta några steg framåt i stället.

Jag har fyra utgångspunkter för mitt skrivande. 1) Det är ett sätt för mig att få kommentera aktuell politik, mest det som skrivs om i nationella medier och debatteras "brett". 2) Dels är det lite av plikt att som förtroendevald använda alla tänkbara kanaler för att ha kontakt, dialog och återkoppla till väljarna, dom som har valt mig. Utöver de två sakerna ser jag mitt bloggande som del i något som fler gör för att väcka debatt utifrån de värderingar som vi delar. Talar förstås om socialdemokratiska värderingar och den roll som nätet har att förmedla sakfrågor och idéer. 3) Utan att skämmas en sekund ser jag en del av det som "kampanjbloggande", något som alla partier gärna vill lyfta till en hög nivå. 4) Men den andra utgångspunkten är lika angelägen för mig. Att på något sätt bidra till att det totala underläge som arbetarrörelsen har i opinionsbildande resurser kan vändas något lite. Att, tillsammans med många andra, kunna vara en liten motvikt till det som dagligen förmedlas från borgerliga ledarsidor ut över nationen.

Det finns ett femte skäl: Jag vill bidra med mina erfarenheter och kunskaper till att de sociala mediernas roll fortsätter att stärkas i svensk samhällsdebatt. Här är bloggen vars och ens egna publiceringsverktyg, vars och ens rätt och möjlighet att få medverka. Ingen, säger ingen, har rätt att med vare sig argument som att "bloggen är dålig" eller "skriver om fel saker" rycka undan det verktyget för någon, undantaget rena lagöverträdelser. De där tankarna i Politik 2.0 om hur partier och politska företrädare använder sociala medier i dialogen med sina väljare måste hela tiden finnas med i diskussioner och på "att-göra-listor". Det är långt ifrån ett färdigutvecklat område!!

Det är väl inte så värst mycket mer att skriva om detta. Bloggpausen är över. En intensiv politisk höst börjar snart och då är det bara att ge järnet.

Mer att läsa
:
- LO-bloggen som dessutom är mitt arbete en tid framöver.
- Edvin Alam om bloggandets intensitet sommar och höst.
- Mary 2.0 om sociala medier. 
- Majanens world om bloggande

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,