söndag 24 juli 2011

Senkomment besked om tyst minut i Sverige - om Sahlins kamp och om dumdumkulor

Så har svenska regeringen vid halv åtta-tiden på söndagen utlyst tyst minut på måndagen. Senkomment. Men en självklar markering för vårt stöd till hela det norska folket.

Har nyligen sett Aktuellt och inslagen från tragedin i Norge. Ikväll med bla Mona Sahlin som gäst som beskrev sina känslor efter det som har hänt. En tiondels sekund hade jag tanken att: "Ja, jag tar över manteln efter Mona i kampen mot främlingsfientligheten." En miss, insåg jag. Mona må vara borta från den formella politiska scenen nationellt. Men hennes engagemang på det här området kommer inte att avta ett dyft! Mona som är omnämnd i Anders Behring Breiviks så kallade "manifest", som en av de som arbetar för det i terroristens ögon och hjärna så förhatliga mångkulturella samhället. Kram och tack för ditt fortsatta stora arbete, Mona!

Jag vet inte. Det ohyggliga i Norge är så fasansfullt utan att man behöver dra till det. Absolut inte överdriva. Men i all ohygglighet blir det ändå ännu mer fasansfullt när nu uppgifter kommer om att det är dumdum-kulor som har ansvänds av den norska terroristen. Som andra har jag ibland funderat över begrepp som "inhumana vapen". Ibland har jag också funderat över hur en del dödande i juridiska termer kan vara ett mildare brott än annat. Att använda kulor som så att säga exploderar inne i den kropp den träffar och därmed gör med skada - dumdum-amunition - har varit förbjudet sedan Haagkonventionen 1899. Några av oss tycker kanske att det inte skulle göra något med förbud av mycket av världens vapenförråd. Men den typen av förbjuden amunition som brukar benämnas "inhuman" säger nu läkarna att Anders Behring Breivik har använt vid de norska dåden.

Att döda och skada, eller som jag skrev om i mitt förra inlägg, verkar inte ha varit den enda baktanken när han utförde dåden. Och med stor vetskap om att det för många är så att säga skit samma med vad en nära och kär har dödats, är det ändå en bild av en ännu mer kallhamrad eller kanske än mer sjuk person som har genomfört dåden.

Jag har till viss del tyckt att rapporter om hur det går för skadade på sjukhus har varit väldigt få under dessa hemska dagar. Det är en tanke att den "snåla" rapporteringen beror på att det för många är mycket osäkert, och till en del berorende av den förfärande ammunition som enligt uppgifter har används.

Helg övergår så sakta till vardag och ny arbetsvecka. Om än i semestertider. Det blir tungt: Det blir jobbigt med alla tankar från helgens händelser att bära på. Men då är, utan tvekan, Stine Renate Håheims, ord en tröst:

«Om én mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi alle kan vise sammen»

Mer att läsa: Ekot om tyst minut,
Fler som bloggar:  Tokmoderaten, Martin Moberg,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,