måndag 15 augusti 2011

(S)olsidan i svensk politik, Centerns PR-jippo och ett och annat skattesänkardrev

Nej. Jag har inte gjort någon mer vetenskaplig kartläggning för att bekräfta att personligheter i politik på den nu (S)oliga sidan överensstämmer eller ens har något att göra med motsvarande karaktärer i tv-serien. Den Solsida som samma dag som United Minds mätning presenteras meddelas ska fortsätta. Men oavsett det verkar politikens Solsida idag vara det vi fortfarande kan kalla det rödgröna, S, V, Mp. Om än med knapp marginal. Reinfeldts minoritetsregering är ännu mer minoritet i opinionsmätningarnas värld. Reinfeldt har alltså problem och man må fundera vart han håller hus. Men mer än så har kristdemokraterna som ännu en mätning placeras utanför riksdagen. Ett annat parti som ligger i riskzonen sedan länge är det partiledarskiftande Centerpartiet.

Även här saknar jag statistik men jag undrar om ett parti någonsin har fått så mycket utrymme i medier och inte minst på DN debatt som just C har fått.  Partiledarkandidater som kör resor i landet och skriver programförklaringar. Även om det inte verkar ge utslag i form av mer stöd för centern är upplägget att hylla. Däremot tror jag knappast att det är den "gräsrotsrörelse" som en eller annan vill göra det till utan mer en lyckat lanserad PR-historia för att just få fokus på partiet. Men allt sånt innehåller riskmoment. Nyligen skrev den minst väntade ledaren av de tre på DN Debatt. Anders W Jonsson sällar sig inte till den växande majoritet som tycker att skattesänkardrevet har gått för långt. Här lanseras också värnskatteavskaffande och andra politiska karameller. Frågan är om någon håller i räknesnurran i centerrörelsen.

För egen del ser jag helst att väljarna stöder andra partier till vänster om centern. Men om man ändå väljer partiet är en bra partiledare självklart önskvärd. Jag tror att Annie Lööf kan tillföra mycket till svensk politik som person. Men ideologiskt ligger hon närmare den Stureplanscenter som möjligen är högröstad men knappast lyckosam för det partiet även om programförklaringar nu väver in det sociala perspektivet mer. Annie: Centern vissnar i skuggan av svampen! Jag imponerades annars av Anna-Karin Hatts programförklaring både vid  presskonferens och i andra sammanhang. Om hon nu är mer öppen för samarbete över blockgränserna, och jag själv blir glad för det, kanske det ändå inte stärker hennes aktier i den här kampen. Möjligen växer hon i mina ögon som politiker. Ganska mycket!

Dagens mätning speglas i skuggan av Norge. Ganska självklart och man behöver inte som en del ytter-höger-debattörer gör, se det som exploatering av en skrämmade händelse. Men att Sverigedemokraterna rasar är inte ett dugg förvånande. Och glad över detta hade jag varit Norge-terrorn förutan!

Det är långt kvar till valet. Åtskilliga mätningar kommer att presenteras. Socialdemokraternas programarbete går vidare och sker ännu lite i tysthet. Ändå ligger styrkan i det jag många gånger skrev om efter valet och som vi nu ser i det ökande stödet. Att tala grundvärderingar. Ideologi. Välfärd, Jobb. Förnyelse i all ära men väljarna är mer avancerade än så när de dömer partier och ger stöd till den ena eller andra politiska inriktningen.

Mer att läsa: Svd, Exp, KG Bergström, United minds
Bloggar: Sebastians tankar om (S) programarbete, Martin Moberg om hösttecken,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,