måndag 13 september 2010

Politiska lögner som till synes accepteras

I dagens SvD-ledare kommenterar Claes Arvidsson några stockholmsfrågor. Det mesta är sådant som jag gärna överlåter till lokala politiker från  (S) att bemöta. Det finns dock en mening som jag känner mig hugad att skriva en rad om. Du minns kanske mina tidigare postningar om den kampanj som moderaterna nu har bedrivit i t-banan och i övrigt runt omkring i Stockholm? Jag säger: Ingen kan ha missat den kampanjen! På en av affischraderna sitter Reinfeldt till vänster och så, till höger, påståéndet som skrits ut att Förbifart Stockholm är en fråga är (S) säger "Nej" och (m) säger "ja".

Det första påståendet är en politisk lögn. Därför är det bra att Claes Arvidsson upplyser väljarna om det korrekta: " ,,,Socialdemokraterna och en stor majoritet av Stockholmarna vill att bygget startar..."

Sakfrågan
i sig ska avgöras av en folkomröstning. Det lär finnas en ganska bastant majoritet i länet för ett ja. Ändå har moderaternas sätt att bedriva kampanjer knappast kommenterats eller kritiserats av andra än mina partivänner. Det är oroväckande för den som önskar rena valrörelser. I stället bekräftar kampanjen att lögnen som politiskt vapen är tillåten. En mycket olycklig utveckling av det politiska samtalet som förhoppningsvis få av oss vill ha.  

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,