söndag 19 september 2010

Då röstar jag på socialdemokraterna!

Valdag! Sedan länge något som har varit i mitt totala fokus. Jag ska som andra väljare med min röst bakom skynket påverka Sveriges framtid. Jag tar ansvaret på allvar, prövar alternativ mot mina värderingar, granskar både givna vallöften och det som har presterats tidigare. För väldigt många väljare kommer rösten att läggas på socialdemokraterna. Förr gjorde väljare det för att "man är arbetare" och för att "man alltid har gjort det". Så är det inte längre. Varje röst måste vinnas med goda argument och genom tydlighet i det man står för. Just DÄR fyller gången tid en roll. Genom att granska politiken bakåt får man fakta bakom retoriken.

Jag röstar (S) ocj rödgrönt därför att det stämmer med mina värderingar om jämlikhet, om rättvisa och solidaritet, de där vackra orden som faktiskt kan vara skarp politik. (S) har förslag om jobben och om utbildningen - det som är fundament för tillväxt. Partiet har omprövat och utvecklat synen på företag och företagande. Det kompletteras med en politik som håller ihop Sverige och som angriper samhällsklyftor. "Vård efter behov" är inte bara en princip utan tillämpas också. I synen på skolan är (S) styrka ett nytt fokus på kunskaper och fler lärare, inte bara på att mäta kunskaper. Och en stor kontrast mot alternativet: (S) och de rödgrönas skola som ger fler chanser att plugga. Dörren stängs inte igen efter 16,17 eller 18årsdagen. Det och mycket annat gör att jag röstar (S). Som vanligt.

Den som lyssnat på den borgerliga alliansen kan ha hört saker som inte stämmer med verkligheten. Nej, jag tänker inte på ofoget att det svenska högerpartiet som i alla år har röstat emot reformer på arbetsmarknaden som stärker löntagarnas rättigheter har börjat kalla sig "det enda arbetarpartiet". Det där är lätt att avslöja. Men jag vill inte ha den politik som alliansens står för i praktiken, som ökar klyftor och som representerar helt andra intressen än de jag vill ska vara i politikens fokus. Debatten om sjukförsäkringen har inte bara visat starka brister och orättvisor i sak. Det har också visat på värderingar som i min värld är helt tokiga. Den som har väldigt mycket behöver enligt den synen, sänkta skatter (= mindre resurser till välfärden) medan den som är utsatt och drabbat av sjukdom behöver piskas till jobb. Alliansregeringen ska falla därför att man står för den politiken som skapar ökade klyftor. Man ska falla därför att man misslyckats med löften om jobben, därför att man satt välfärden på undantag och därför att man saknar en hållbar politik på miljöområdet.

Det finns många fler skäl för (S) och rödgrönt och många fler argument mot Reinfeldt som statsminister. Nu går i alla fall jag och röstar på socialdemokraterna.

Mer att läsa:
- om gårdagens statsministerporträtt...

Bloggar
:
- Peter Högberg om valet.
- Peter Johansson om "nya moderater".
- Johan Ulvenlöv om att rösta för ett solidariskt samhälle.
- Martin Moberg om vägvalet.
- Åsa Eriksson om valdagen.
- Johan Sjölander om "enskilda fall".
- Johan Westerholm om försvar av system.
- Anna Vikström om valspurt.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,