tisdag 14 september 2010

Sverige behöver genomlysas i ny maktutredning


Oavsett valresultatet bör Sveriges regering efter valet tillsätta en ny maktutredning. Det har gått tjugo år sedan den förra varianten presenterade sitt slutbetänkande. Sedan dess har mycket hänt i Sverige som det finns skäl att öka kunskaperna om. Min utgångspunkt för tanken är möjligen att jag inte enbart vill förlita mig på allmänt tyckande om de strömningar jag ser i samhället. Mer kunskap behövs.

Vad händer när, som jag upplever det, den ekonomiska, den politiska och den mediala makten samlas i samma korg och händer? Vilka krafter ligger bakom politiska beslut som det som Stellan Skarsgård berörde i sitt tal i Kungsan? Utförsäljningen av Sverige där betydande förmögenheter som vi dels har byggt upp gemensamt och dels äger gemensamt nu över en natt går över i privata kassakistor?

Ett annat perspektiv fick jag härom dagen i SvD. En artikel om de vinster som opinionsinstituten gör påminde mig om namnet Peje Emilsson: med starka band till moderaterna, som grundande Demoskop, och som har varit störste ägare i Kunskapsskolan och därmed också kan sägas representera den del av Sverige som drar nytta av privatiseringarna. Demoskop som för övrigt grundades av Emilssons Kreab som väl får ses som en av de borgerliga och moderatkopplade tankesmedjor som haft som mål att förändra värderingar i  Sverige. Allt för att öppna upp för privata intressen, utförsäljningar och därmed vinstöverföringar. Ungefär så. Slog mig föresten då att jag skrev om en annan koppling: krönikörer på tidningen DN som skrev om vikten av vinster i friskolor samtidigt som hon tog ut arvoden från ett av de stora friskoleföretagen. Aj Aj.

Ett tredje skäl gav gårdagens Aftonbladet. Ingen som läser min blogg har nog missat min skarpa kritik mot mediernas sätt att beskriva svensk politik och inte minst den Sahlin-kritik som i vissa fall löper som en röd tråd. Den vet också att den kritiken har förts fram även när de rödgröna ledde i opinionen så det är mer än principfråga än att skylla uselt opinionsläge på medier. I går skrev Den allierade journalisten i Aftonbladet om mediernas vinkling av nyheter om Allians och dess motståndare. Det inlägget tycker jag bekräftar de bilder man har fått av S-buzz ganska frekventa inlägg om hur den svenska högern dominerar medierna, tankesmedjorna och andra kanaler för påverkan. I "lilla Sverige" kan det, som i Peje Emilssons fall, bli så att en och samma person finns omnämnd i olika delar av dessa maktens rutnät som kretsar kring näringslivets hur på Storgatan, Östermalm, Regeringskansliet Rosenbad, M-högkvarteret i Gamla stan och möjligen ett och annat mediehus.

Makten i Sverige har förändrats. Ekonomiska tillgångar har genom politiska beslut förts över från gemensamt ägande till privat. Det har sannolikt underlättats av opinionsbildning och ett långsiktigt arbete i tankesmedjor för att förändra värderingar. En del handlar om en tillbakapressad motkraft som arbetarrörelsen, som fortfarande beskrivs som svenskt maktcenter men som verkligen inte är det. Det finns ett exempel ytterligare som jag brukar tänka på. Den granskning som Uppdrag granskning gjorde av Täby och alla skolaffärer. Tibble gymnasium är ett väl beskrivet exempel men i Täby fanns fler exempel på politiken som "utförare" av beställningar från privata intressen,, av ideologiska skäl.

Makten behöver granskas.


Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,