lördag 19 september 2009

I morgon röstar jag (S) i kyrkovalet - ett nu mycket medialt val

Jag har för egen del inte svårt att släpa mig till vallokalen i morgon. Socialdemokraterna deltar i valet. Bara det räcker som skäl för att gå och rösta.

Annars känns mycket som konstgjorda argument, allt för att inför mig själv ge någon form av ursäkt för en aldrig insänd utträdesansökan. I grunden är det barockt. Ingen ska automatiskt skrivas in i någon förening. Ingen ska utan en egen ansökan förses med en religiös tillhörighet. Inte i Sverige år 2009.

Kyrkans goda uppdrag, till skillnad från de historiska förtryckarinslagen, förändrar inte dessa principer. Däremot förnekar jag inte, tvärtom, att kyrkans budskap många gånger behövs i ett modernt samhälle. Inte minst den internationella solidariteten och ansvaret för medmänniskan är viktigt.

Socialdemokraterna har en kyrkopolitik. Den ser jag gärna får stort genomslag, när vi nu har val till ..församlingen. Att göra allt för att hindra en Sverigedemokratisk valframgång är också skäl att rösta.

Det verkar som årets val kommer att få större genomslag än på länge. Skälet är att kyrkoministern, Mona Sahlin, Nyamko Sabuni och många fler har en fest på Mallorca. Det upprör några. Inte minst kvällstidningsjournalister som säkert inte hade skrivit en rad om morgondagens val annars.

Oavsett det. Jag tänker rösta i morgon. På Sossarna. Möjligtvis med viss känsla av att det är andra, inte min verksamhet, som någon på något sätt tvingar mig att påverka. Men så länge det nu är som det är ...

Bloggar: Åsa Lindestam, Martin Moberg, Anna Ardin, progressiva bloggare på Netroots om kyrkoval,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Karin Reuterswärd sa...

Man kan ju gå ur, det är nog ganska lätt. Fast det är ännu lättare om man aldrig har varit med. Ibland har man tur! ;-)