söndag 3 juni 2007

svenskar, danskar och bloggar om Maud..

Det har onekligen tagit både en och två timmar att smälta eländet. Först en rejäl "kick för sverigehjärtat". Sen nagelbitande när danskarna satte ettan, tvåan och så också tredje målet bakom det som till slut blev ett före detta svenskt försvar. Å så stjärnsmällen på en hel idrottsvärld. Inte bara Poulsens nävdunkande i svenska magar innanför straffområdet utan också den i sverige boende danske supportens anfall på domaren. Matchstopp. 3-3 blir 0-3. Svensk seger men ett nederlag för idrotten.

Försöker komma ifrån känslorna genom att ge mig ut i bloggarnas paradis. Plötsligt dyker en notis upp från politikerbloggen som "avslöjar" (fniss) att Carl Bildts bloggeri får konkurrens av Maud Olofssons departement som börjat blogga under namnet "vi på departementet". Tittar på den lite, allt medan det scenerna från fotbollseländet fortfarande återkommer. En liten lätt släng av avund går genom hjärnas mer plikttrogna delar..så borde vi också ha gjort, tänker jag...vi som var där i korridorerna då....före valet. Detta nya sätt att se maktens inre direkt på nätet kan möjligen verka lockande. Och säkert kommer en hel del initierade berättelser att finnas där vartefter.

Just nu..vet jag inte riktigt om förväntningarna blir särskilt höga. (jodå, det finns läsvärt redan nu. KOlla tex Håkans inlägg om 2010 blir Youtube-val) Och föredömligt korta inlägg förvisso, men lite väl mycket av politikens Se & hör, kanske...Men man får i alla fall veta att "
tempot går ner något utan Maud på departementet." Jo,jo.

När jag så snubblar till med ögonen på meningen "Maud syns mycket och är Sveriges främsta kvinnliga politiker" bestämmer jag mig raskt för att avsluta dagens efterbearbetning av den idrottsliga skandalen i Köpenhamn. Men möjligen kommer ett blogginlägg om att idrottsminister Olofsson agerat kraftfullt i ärendet. Inte för att jag ens då kan ställa upp på citatet ovan (jag har andra kanditater) men en ros är hon ändå värd i så fall...för en verbal, svensk skalle i protest mot dansk vekhet och flathet mot idrottshuliganismen. Suck.

Intressant: Andra bloggar om: , ,