onsdag 24 juni 2009

Rödgrön fördel: mål, viktiga investeringar och besked om hur det betalas

Efter att ha sett inslaget i Rapport om dagens tågresa med de rödgröna blir jag ännu mer förhoppningsfull inför kommande valrörelser. Ett offensivt budskap om investeringar i jobb, utbildning, grön omställning och välfärdens olika delar.

Lika lite som de flesta andra skriker jag ut glädjetjut när partier och politiker säger att de ska höja skatter. Men både jag och väljarna vet varför man gör det. Därför är också stödet för s-v-mp-förslagen bastant i väljarkåren. Och med det "djävlar anamma" som jag de fyra partiledarna visade upp tycker jag bådar gott.

Välfärden i Sverige är omskriven i världen för att hålla hög kvalitet och inte minst vara till för alla. Det finns fortfarande brister. Allt är inte bra och välfungerande. Behovslistorna kan göras långa. Resurserna är ytterst begränsade.

Därför föreslår S/v/mp höjda skatter för de flesta. Just som en följd av höga ambitioner för välfärden. Jag gissar att riktningen är att stärka fördelningspolitiken genom skatterna, en grunduppgift som förfallit under nuvarande regering. Under dagen har en mätning nämnts som berättar att svenska folket hellre stärker välfärden än sänker skatter. Det är inte unikt. I stort sett allt jag har läst i den vägen har bekräftat bilden. Så kunde jag för nån vecka sen blogga om FSI:s rapport för någon vecka sen. (grafik) Redan FSI-mätningen när Reinfeldts regering firade ett år kunde berätta att
2007 har skatterna rasat ned från missnöjestoppen och hålen i välfärdsnätet är det som bekymrar svenskarna
Reinfeldts allians har som bekant sjösatt skutan och styrt mot strömmen. Kaxigt kanske, men föga positivt för välfärd och jobb. Att skatterna idag blev en offensiv punkt för det rödgröna laget är solklart. Inte på grund av skatteförslagen i sig utan på kopplingen med kvalitet i viktiga verksamheter.

Genom att göra utspelet idag ställer de rödgröna Fredrik Reinfeldts allians rejält mot väggen. Samma dag kör dessutom Reinfeldts stödpatruller Svenskt näringsliv ut förslag på Brännpunkt om sänkta skatter. Tidigare i veckan var det andra lobbyister, ESO, som propagerade för allt annat än skattefinansierad välfärd.

Sist med verkligen inte minst: Reinfeldt kommer att sakna svar på den fråga han själv har bestämt sig för att köra mot de rödgröna. Regeringsdugligheten, ansvaret och trovärdigheten i alternativen. Han har inte råd med det han lovar.

Bloggar: Anna Rosmark, Mad World, Mona for president, S-buzz, Annarkia, Jinge, Karin Berg, Kristian Krassman,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,