tisdag 2 juni 2009

En mätning får inte bromsa valspurten!

Visst känns bra med en mätning som säger att fler väljare gillar socialdemokraterna. Och hur mycket man än vet att bara valresultat gäller och att upp- och nedgångar kommer för alla så kan jag inte stoppa känslan. Visst, jag erkänner: ett visst mått av skadeglädje drabbar mig. För efter allt snack och kaxighet, efter floder av kritik mot (s) och Mona Sahlin så backar moderaterna, ett tag utnämnda som Sveriges största parti.

Det enda som gäller är hur rösterna fördelar sig när vallokalerna stänger på söndagskvällen. Jag hoppas förstås att många väljare till slut bestämmer sig för att rösta på socialdemokraterna.

I går knackade jag dörr i Bergshamra. Jag älskar det! Till skillnad från den "vardagliga" politiken med papper och sammanträdesrum så är valrörelser och dörrknackningar politikens bas. Plikten som politiker eller valarbetare att faktiskt tala direkt med de man vill ha stöd av, inte nöja sig med att betala reklamsnuttar i TV. Allt man får med sig av förslag, kritik, funderingar, vardagsproblem; det som måste vara politikens källa. Vi borde göra det oftare. Och nu till söndag kväll!


Mer opinionsläsning: DN
Fler bloggar som tipsar om att rösta S och kommenterar debatt: Anders Löwdin, Andreas Sjölander, Solidariskt Sverige, Alliansfritt Sverige, Veronica Palm, Helen Pettersson, Robert Noord, Dick Erixon som tror på Borg och Reinfeldt, Den alltid så positive Kent Persson som helt plötsligt börjar tvivla på mätningar :-)
Johan Ulvenlöv om kampanjen.
GLÖM INTE: Alliansfritt Sveriges 1.6oo skäl att inte rösta på alliansen.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,