torsdag 12 november 2009

E-post till Vellinges politiska ledning

Till
Vellinge kommun
Moderaterna / Kommunledningen
Lars-Ingvar Ljungman


Hej

Jag heter Peter Andersson, är något i er kommun så ovanligt som socialdemokrat och aktiv i Huddinge kommun. Passar på tillfället att reagera tillsammans med andra som har upprörts över Vellinges politiska lednings agerade när det gäller hur ensamkommande flyktingbarn ska tas emot i Sverige.

Mitt upprördhet gäller generellt kommuner i landet, inklusive min egen alliansstyrda, som inte tar ansvar. Inte minst kommuner som Vellinge som har satt detta i system under lång tid gör mig extra förbannad. Men när det gäller det man med rätta kan kalla folkstormen mot Vellinge handlar det också om annat:

På kommunens hemsida har du i egenskap av KS ordförande gjort uttalanden som inte borde anstå den högst ansvariga politikern för en svensk kommun. Att beskriva ansvarstagande för flyktingar i nöd som "denna strida ström av tonårspojkar från oroshärdar i Asien och Afrika" gör att du placerat dig i intim närhet till de främlingsfientliga Sverigedemokrater som av förklarliga skäl knappast finns i Vellinge kommun.

De värderingar de står för företräds vad jag förstår väl så bra av moderaterna i Vellinge under ledning av dig, som också råkar vara moderat ledare för hela Skåne.

Man kan inte annat än tala om skamligt och rejäl botten.

med hälsningar

Peter Andersson (S)'

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Nina sa...

Bra jobbat!

Anonym sa...

"Självklart är din kommentar utan personliga påhopp och de innehåller inte rasistiska, främlingsfientliga, sexistiska eller nedvärderande formuleringar"

Vad hände med yttrande och åsiktsfriheten?????????

Bengt Nilsson, sosse sa...

Anonym!
Är det i alla fall inte så att du känner dig lite klämd i din själ just nu?!

Bengt Nilsson, röd gråsosse

Anonym sa...

Bra gjort! Du borde få en eloge för ditt agerande av kds partiledare som gillar civilkurage. Har han dessutom läst Bibeln vet att det det där står talas om Helig Vrede.

Peter Andersson sa...

tack, Nina.
tack Bengt.
Anonym: vem du nu är och vad du än finns så är min kommentarsfunktion öppen. Jag uppskattar om de som kommenterar visar respekt för hur jag önskar att min blogg ska vara: Fri från just det som står i "reglerna". Men hänsyn är kanske inte din grej?

p

Anonym sa...

"Denna strida ström av tonårspojkar från oroshärdar i Asien och Afrika"

Men det är ju sanningen han skriver.....fattar inte det "främlingsfientliga" i detta????

Tycker att varje kommun ska få bestämma själva om man vill ta ansvar för dessa. Allt annat är vansinne både för kommuninnevånarnas del och dessa grabbar!

MVH

Johan Kraft sa...

Jag kan bara hitta en faktamässig felaktighet i

"Denna strida ström av tonårspojkar från oroshärdar i Asien och Afrika"

Och det är att det ofta rör sig om män som är betydligt äldre än "tonåringar".