måndag 23 november 2009

Ojämlik sjukvård och en skola där Björklund spår fortsatt sämre skolresultat

"Det är som att vända en Atlantångare. Min prognos är att resultaten kommer att fortsätta sjunka under de kommande fyra, fem, sex åren.."
Skolverket kom idag med en ny rapport om skillnaderna mellan elever i skolan. Som vanligt, tänkte jag skriva, visar den att termen "Skolan - ett klassamhälle" fortfarande är relevant. Nja, själva begreppet är av någon anledning inte särskilt "inne". Även om det samhälle och de samhällsbrister vi vill beskriva med orden är de samma.

Citatet ovan hör jag på webben, Playrapport. Jan Björklund intervjuas och får kommentera rapporten. Jag blir upprörd, ledsen, förbannad och inser samtidigt att det är uttryck för de värderingar som idag präglar både regeringens politik i stort som skolpolitiken.

Mitt minne säger mig (kan ha fel) att varje årskull är ungefär 100.000 elever. Det innebär att i Björklunds värld är det okey att helt krasst konstatera att fyrtio, femtio eller till och med sextion tusen elever ´(10%) framöver kommer att missa målen i skolan. Jag undrar om Sverige har haft en skolminister med så låga ambitioner.

Visst. Jag kan, om jag lägger den spontanta vreden åt sidan inse att problemet är den "atlantångare" som Björklund talar om. Att vrida klassamhällets påverkan, att möta de olika förutsättningar som man har på grund av det man föds i och till, är jättesvårt. Socialdemokratin har lett Sverige länge och kan förvissor sägas ha misslyckats, inte gjort tillräckligt. Eller så är de motkrafter som verkar starkare än vad politiken kan bemästra.

Jag har tidigare bloggat om min studiecirkel; "Skolan - ett klassamhälle". Att skriva ut årtalet när jag gick den tar emot. Men det var före Reagan valdes till president i USA och före kärnkraftsfolkomröstningen.

Som av en händelse kommer samma dag en annan rapport om brister i jämlikheten. Det handlar om sjukvården som visar att lågutbildade får sämre vård än högutbildade. Kvinnor får sämre vård än män. Ska återkomma till just detta i kommande inlägg. Men de som talat om att klasskillnader inte längre finns har fel, fel, fel.

Vad gör Filippa Reinfeldt med den rapport om Jämlik sjukvård som hon övertog efter valet 2006? När kommer konkreta förslag mot den ojämlika vården i Stockholm?

Jan Björklund har gjort bort sig rejält. Oavsett problemen borde Björklund ha ambitioner att ändå försöka möta problemen. Inte bara krasst notera att elever slås ut.

Fler bloggar på NetRoots.
DN,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,